Att ställa frågor och söka svar: samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. (2020). Stockholm: Skolverket (tillgänglig via internet) (177 s.)
Falkner, Carin & Ludvigsson, Ann (2016). Fritidshem och fritidspedagogik – en forskningsöversikt. Lund: Kommunförbundet Skåne (tillgänglig via internet) (65 s.)
Hvidtfeldt Stanek, Anja, Nørtoft Thomsen, Ulla, Rigbolt, Kirsten, Mørk, Brian, Thulesen, Mie, Klostergaard Andersen, Thomas, Mikaelsen, Lars Christian & Bjerg, Claus (2015). Oversigt over forsknings- og udviklingsbaseret viden inden for pædagoguddannelsens specialisering Skole og fritidspædagogik – det nationale modul ”Professionsviden og forskning i relation til skole- og fritidspædagogik” (tillgänglig via internet) (eget urval om ca 25 s.)
Kvalitet i fritidshem (2010). Stockholm: Skolinspektionen (tillgänglig via internet) (35 s.)
Meningsfull fritid, utveckling och lärande i fritidshem. (2021). Solna: Skolforskningsinstitutet (tillgänglig via internet) (53 s.)
Persson, Sven (2017). Forskningslitteracitet – en introduktion till att förstå, värdera och använda vetenskaplig kunskap. Malmö: Författarna, Sveriges Kommuner och Landsting, Kommunförbundet Skåne (tillgänglig via internet) (35 s.)
Pihlgren, Ann S. (red.) (2017). Fritidshemmets didaktik. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur (253 s.)
Undervisning i fritidshemmet inom områdena språk och kommunikation samt natur och samhälle (2018). Stockholm: Skolinspektionen (tillgänglig via internet) (36 s.)
Kvalitetsarbete i praktiken (2015). Stockholm: Skolverket (tillgänglig via internet) (22 s.)
Därutöver tillkommer forskningsartiklar vid kursstart.