Andersson, Birgit (2017). Bedömningar i fritidshem. I Pihlgren, Ann S. (red.), Fritidshemmets didaktik. Lund: Studentlitteratur, s 139-166 (27 s)
Buckingham, David (2015). Defining digital literacy: What do young people need to know about digital media? Nordic Journal of Digital Literacy, p 21-34 (tillgänglig på internet) (13 s)
Hedlund, Stina & Malmsten, Linnea (2016). Fritidshem IKT – möjligheter och utmaningar. Stockholm: Natur & Kultur (127 s)
Hobbs, Renee & Moore, David (2013). Discovering Media Literacy: Teaching Digital Media And Popular Culture In Elementary School. Thousand Oaks: SAGE Publications (tillgänglig på internet) (ca 160 s)
Ilomäki, Liisa, Paavola, Sami, Lakkala, Minna, & Kantosalo, Anna (2016). Digital competence: An emergent boundary concept for policy and educational research. Education and Information Technologies, 21(3): 655-679 (tillgänglig på internet) (24 s)
Lenz Taguchi, Hillevi (2013). Varför pedagogisk dokumentation? Verktyg för lärande och förändring i förskolan och skolan. 2., [rev. och uppdaterade] uppl. Malmö: Gleerup (130 s)
Livingston, Kay & McCall, Jim (2005). Evaluation: Judgemental or developmental? European Journal of Teacher Education, 28(2): 165-178 (tillgänglig på internet) (13 s)
Prieto, Linda, Arreguín-Anderson, María G., Yuen, Timothy T., Ek, Lucila D., Sánchez, Patricia, Machado-Casas, Margarita & García, Adriana (2016). Four Cases of a Sociocultural Approach to Mobile Learning in ‘La Clase Mágica,’ an Afterschool Technology Club. Interactive Learning Environments 24 (2): 345–56 (tillgänglig på internet) (11 s)
Rasi, Päivi, Vuojärvi, Hanna & Ruokamo, Heli (2019). Media Literacy Education for All Ages. Journal of Media Literacy Education 11(2): 1–19 (tillgänglig på internet) (19 s)
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur tillkommer (ca 150 s.), samt litteratur kopplad till projektet (ca 200 s.).