Englund, Boel (2011). Vad gör läroböcker? I: Ammert, Niklas (red.) Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur (s 279-292) (13 s)
Lindh, Lena & Söderberg, Boel (2011). Lärotextens makt och magi. I: Ammert, Niklas (red.) Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur (s 193-218) (25 s)
Nordgren, Kenneth (2011). Interkulturella perspektiv i historieläroböcker. I. Ammert, Niklas (red.) Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur (s 139-155) (16s)
Reichenberg, Monica & Lundberg, Ingvar (2011). Varför behövs lättlästa läroböcker? I: Ammert, Niklas (red.) Att spegla världen. Läromedelsstudier i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur ( s 317-340) (23 s)
Shemilt, Denis (2009). Drinking an ocean and pissing a cupful: How adolescensts make sense of history. I: Symcox, Linda & Wischut, Arie (eds.) National history standards. The problem of the canon and the future of teaching history. Information Age Publishing (69 s)
Wendell, Joakim (2014). Förklaringar är ju allt på nåt sätt [Elektronisk resurs] : en undersökning av hur fem lärare använder historiska förklaringar i undervisningen. Licentiatavhandling Karlstad : Karlstads universitet. (154 s)
Synteser, eller översiktsverk, (ca 1 800 s). Titlar meddelas av kursledaren före kursstart.
Artiklar och texter i urval (ca 100 s)