I delkursen behandlas begreppet kulturarv kritiskt och utifrån olika synsätt. Vidare behandlas kulturarvssektorns historia och historieförmedling på olika kulturarvsinstitutioner undersöks och diskuteras kritiskt. Kulturarv och kulturarvsförmedling sätts i relation till skolans styrdokument och till läraruppdraget. Arbetet med metoder för källtolkning och källanvändning fördjupas i en progression från tidigare programkurser.
Historia och lärande: Perspektiv på historia
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Ämneslärarutbildning : Grundskolans årskurs 7-9, förstaämne Bild, 240 - 270 hp Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Engelska Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Idrott Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Matematik Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Religion Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Samhällskunskap Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Svenska Ämneslärarutbildning : Gymnasieskolan, förstaämne Svenska som andraspråk
Kursinnehåll
Se delkurs
I delkursen anläggs ett genusperspektiv på historia och historieförmedling. Kursen behandlar genushistoriska förändringsprocesser, begreppsutveckling samt begreppsanvändning med särskilt fokus på intersektionalitet, normkritik och genusteori. Kursen fokuserar även hur dessa områden kan didaktiseras i en undervisningssituation i relation till skolans styrdokument.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL235C Historia och lärande: Våra svenska 1900-tal underifrån (genomgången)
Kurslitteratur
Eliasson, Per (2008). Kulturarv och medborgerlig bildning i den svenska grundskolan. I: Jönsson, Lars-Eric; Wallette, Anna & Wienberg, Jes (red.) Kanon och kulturarv. Historia och samtid i Danmark och Sverige. Lund: Makadam Förlag (s. 184-200) (16 s.)
Högberg, Anders (2013). Mångfaldsfrågor i kulturmiljövården. Tankar, kunskaper och processer 2002-2012. Lund: Nordic Academic Press (188 s.)
Johansson, Christina (2015). Museums, Migration and Cultural Diversity. Swedish Museums in Tune with Times? Innsbruck: Studien Verlag (110 s.)
Museerna och HBTQ: en analys av hur museer och andra utställare kan belysa perspektiv rörande homosexuella, bisexuella, transpersoner och queera personer. (2105) Visby: Riksutställningar (65 s.)
Rosenlund, David (2015) Source criticism in the classroom: An empiricist straitjacket on pupils’ historical thinking? Historical encounters Vol 2:1. (elektronisk resurs) (10s)
Aktuella styrdokument.
Valbar litteratur (ca 700 s), väljs i samråd med kursledaren.
Artiklar, kapitel och källmaterial i urval (50 s.).
Frykman, Jonas & Orvar Löfgren (2022), Kärlek och kärnfamilj i folkhemmet. Längtan, lust och oro. Malmö: Gleerups, (200 s.).
Hedlin, Maria (2010). Lilla genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål. Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet
(44 s.) [elektronisk resurs]
Lennerhed, Lena (Red.), (2018), Från Sapfo till Cyborg. Idéer om kön och sexualitet i historien, Örlinge: Gidlunds förlag, (222 s)
Martinsson, Lena & Reimers, Eva (2014). Skola i normer. Malmö: Gleerups Utbildning (202 s.)
Rydström, Jens &Tjäder, David (2010). Kvinnor, män och alla andra. En svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur (265 s.)
Wiesner-Hanks, Merry & Engineer Willoughby, Urmi (2018), A Primer for Teaching Women, Gender & Sexuality in World History. Ten Design Principles, Durham & London: Duke University Press (123 s)
Valbar litteratur (totalt ca 300 s) väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella styrdokument
Artiklar, kapitel, och källmaterial i urval (50 s.).
Kurslitteratur inom delkurs
Perspektiv på historia: Att bruka kulturarv
Eliasson, Per (2008). Kulturarv och medborgerlig bildning i den svenska grundskolan. I: Jönsson, Lars-Eric; Wallette, Anna & Wienberg, Jes (red.) Kanon och kulturarv. Historia och samtid i Danmark och Sverige. Lund: Makadam Förlag (s. 184-200) (16 s.)
Högberg, Anders (2013). Mångfaldsfrågor i kulturmiljövården. Tankar, kunskaper och processer 2002-2012. Lund: Nordic Academic Press (188 s.)
Johansson, Christina (2015). Museums, Migration and Cultural Diversity. Swedish Museums in Tune with Times? Innsbruck: Studien Verlag (110 s.)
Museerna och HBTQ: en analys av hur museer och andra utställare kan belysa perspektiv rörande homosexuella, bisexuella, transpersoner och queera personer. (2105) Visby: Riksutställningar (65 s.)
Rosenlund, David (2015) Source criticism in the classroom: An empiricist straitjacket on pupils’ historical thinking? Historical encounters Vol 2:1. (elektronisk resurs) (10s)
Aktuella styrdokument.
Valbar litteratur (ca 700 s), väljs i samråd med kursledaren.
Artiklar, kapitel och källmaterial i urval (50 s.).
Genushistoria
Frykman, Jonas & Orvar Löfgren (2022), Kärlek och kärnfamilj i folkhemmet. Längtan, lust och oro. Malmö: Gleerups, (200 s.).
Hedlin, Maria (2010). Lilla genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål. Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet
(44 s.) [elektronisk resurs]
Lennerhed, Lena (Red.), (2018), Från Sapfo till Cyborg. Idéer om kön och sexualitet i historien, Örlinge: Gidlunds förlag, (222 s)
Martinsson, Lena & Reimers, Eva (2014). Skola i normer. Malmö: Gleerups Utbildning (202 s.)
Rydström, Jens &Tjäder, David (2010). Kvinnor, män och alla andra. En svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur (265 s.)
Wiesner-Hanks, Merry & Engineer Willoughby, Urmi (2018), A Primer for Teaching Women, Gender & Sexuality in World History. Ten Design Principles, Durham & London: Duke University Press (123 s)
Valbar litteratur (totalt ca 300 s) väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella styrdokument
Artiklar, kapitel, och källmaterial i urval (50 s.).
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Malmö Dagtid 100%
Kontakt
-
Sabina Strandberg - Studieadministratör
Studieadministratör
sabina.strandberg@mau.se
040-665 84 08
-
ID
Ingmarie Danielsson Malmros - Universitetslektor
Kursansvarig
ingmarie.danielsson.malmros@mau.se
040-665 86 60
-
JH
Julia Håkansson - Universitetsadjunkt
Kursansvarig
julia.hakansson@mau.se
040-665 75 60