Axelsson Yngvéus, Cecilia, (2012). ”Cunning Plan for exploring the migration experience… using tickets and trees.” Teaching History, 149. December 2012. (s. 48-49)
Axelsson Yngvéus, Cecilia (2013). ”Att hantera källor – på gymnasienivå”. I Kritiska perspektiv på historiedidaktiken. Aktuellt om historia 2013:2. (s. 71-92) (21 s.) (Tillgänglig via internet)
Eliasson, Per (2014). ”Historieämnet i de nya läroplanerna”, i Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red.) Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (s. 249-271) (22 s.)
Janson, Tore (2006). Romarinnor och romare. Livet i antiken. Stockholm: Wahlström & Widstrand. (225
Karlsson, Klas-Göran (2014). ”Historia, historiedidaktik och historiekultur – teori och perspektiv”. I Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red.) Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (s. 7-89) (82 s.)
Kvande, Lise & Naastad, Nils (2013). Hva skal vi med historie? Historiedidaktik i teori og praksis. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 19-88, 162-180) (88 s.)
Kölbl, Carlos & Konrad, Lisa (2015). ”Historical consciousness in Germany. Concept, Implementation, Assessment.” I New directions in assessing historical thinking (eds. Kadriye Ercikan & Peter Seixas) New York, NY: Routledge. (s.17-27) (10 s.)
Liedman, Sven-Erik (2013). Från Platon till kriget mot terrorismen. De politiska idéernas historia. Stockholm: Bonnier. (s. 7-65) (58 s.)
Lindkvist, Thomas & Sjöberg, Maria (2013). Det svenska samhället 800-1720. Klerkernas och adelns tid. Lund: Studentlitteratur. (s. 13-39) (26 s.)
Modig, Aron med flera, (2015),”Kvinnor i historieläroböcker”. I Historielärarnas förenings årsskrift 2015, Bengt Nilson (red.) Lund: HLFÅ, (s. 136-156) (20 s.)
Ohlander, Ann-Sofie (2010). Kvinnor, män och jämställdhet i läromedel i historia: en granskning på uppdrag av Delegationen för jämställdhet i skolan: rapport 1. (73 s.) (Tillgänglig via internet)
Queckfeldt, Eva, (2011). Medelhavsvärlden. 3000 år av historia, Lund: Studentlitteratur. (s. 1- 223) (221 s.)
Seixas, Peter (1993). “Historical Understanding among Adolescents in a Multicultural Setting.” Curriculum Inquiry, Vol. 23, No. 3 (Autumn, 1993), (s. 301-327) (26 s.)(Tillgänglig via internet)
Sjöberg, Maria (red) (2014). En samtidig världshistoria. Lund: Studentlitteratur. (s. 21-351) (330 s.)
Skolverket: Bedömningsstöd i historia 1a1 och 1b (ca 50 s.)
(Tillgänglig via internet)
Skolverket: Styrdokument relaterade till studentens förstaämne (ca 40 s.) (Tillgänglig via internet)
Söderberg, Johan (2008). Vår världs ekonomiska historia. Den förindustriella tiden. Stockholm: SNS Förlag ( s. 7-111) (104 s.)
Thurèn, Torsten (2013). Källkritik. Stockholm: Liber. (255 s.)
Aktuella styrdokument och kommentarmaterial i Lgr11 och Gy2011 (ca 30 s.) (Tillgängliga via internet)
Utöver detta tillkommer ca hundra sidor text i samband med övningar och seminarier.