Danielsson Malmros, Ingmarie (2014). ”Den historiska berättelsen i teori och praktik” i Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red.) Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (s. 177- 247) (70 s.)
Harrison, Dick (2015), ”Ett historiskt misstag”, Magasinet Neo, Nr 2 2015, (9 s.) (Tillgänglig via internet)
Hassing, Anders & Vollmond, Christian (2018). Historieämnets identiteter och metoder. En introduktion. Lund: Studentlitteratur (s. 5-157) (152 s.)
Hedenborg, Susanna & Kvarnström Lars, (2015). Det svenska samhället 1720-2006. Böndernas och arbetarnas tid. Lund: Studentlitteratur, (s. 11-180) (169 s.)
Jönsson, Anders, (2013). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups utbildning, (s 87-133) (46 s.)
Kvande, Lise & Naastad Nils (2013). Hva skal vi med historie? Historiedidatikk i teori og praksis. Oslo: Universitetsforlaget (s. 106-134, 142-161) (44 s.)
Lee, Peter & Ashby, Rosalyn (2000). ”Progression in historical understanding among students ages 7-14”. I: Peter Stearns, Peter Seixas & Sam Wineburg (Eds.) Knowing, Teaching and Learning History. New York: New York University Press. (23 s.)
Liedman, Sven-Erik (2013). Från Platon till kriget mot terrorismen. De politiska idéernas historia. Stockholm: Bonnier, (s. 66-146) (80 s.)
Lindkvist, Thomas & Sjöberg, Maria (2013). Det svenska samhället 800-1720. Klerkernas och adelns tid. Lund: Studentlitteratur, (s. 40-482) (442 s.)
Lorentz, Hans & Bosse Bergfelt (2006). Interkulturella perspektiv: pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer. Lund: Studentlitteratur, (272 s.)
Mac Millan, Margaret (2009). The Uses and Abuses of History. London: Profile (170 s.)
Shemilt, Denis (2000). “The Caliphs coin: The currency of narrative frameworks in history teaching”. I: Stearns, Peter, Peter Seixas & Sam Wineburg (eds.) Knowing, Teaching and Learning History. New York: New York University Press (19 s.)
Sjöberg, Maria (red.) (2014). En samtidig världshistoria. Lund: Studentlitteratur, (s. 354-731) (377 s.)
Söderberg, Johan (2008). Vår världs ekonomiska historia. Den förindustriella tiden. Stockholm: SNS Förlag (s. 247-343) (96 s.)
Zander, Ulf (2014) ”Historiekulturella manifestationer – historia i ord, bilder och musik” i Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red.) Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (s. 91-175) (84 s.)
Aktuella styrdokument i Lgr11 och Gy 2011 (Tillgängliga via internet)
Utöver detta tillkommer det ca hundra sidor text i samband med övningar och seminarier.