Brookhart Susan M. (2015), “Commentary. Assessment of Historical Thinking in Practice”, i New directions in assessing historical thinking (eds. Kadriye Ercikan & Peter Seixas) New York, NY: Routledge. (s.183-191) (9 s.)
Charap, Lawrence G.Lazer. (2015). “Assessing Historical Thinking in the Redesigned Advanced Placement United States History Course and Exam”, i New directions in assessing historical thinking (eds. Kadriye Ercikan & Peter Seixas) New York, NY: Routledge. (s.159-169) (10 s.)
Eliasson, Per (2014).”Progression i historisk kunskap och nationella prov i historia”, i Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red.) Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (s. 273-294) (21 s.)
Eliasson Per, Alvén Fredrik, Axelsson Yngvéus Cecilia, and Rosenlund David. (2015). “Historical Consciousness and Historical Thinking Reflected in a large-Scale Assessment in Sweden”, i New directions in assessing historical thinking (eds. Kadriye Ercikan & Peter Seixas). New York, NY: Routledge. (s.171-181) (10 s.)
Gunnemyr, Per (2011). Likvärdighet till priset av likformighet? En studie av hur och varför svenska och finländska historielärare på gymnasiet uppfattar att de påverkas av externa prov i historia. Lund: Forskarskolan i historia och historiedidaktik. (s. 10-157) (147 s.) [tillgänglig via internet]
Hedenborg, Susanna & Kvarnström, Lars, (2013), Det svenska samhället 1720-2010, Böndernas och arbetarnas tid. Lund: Studentlitteratur. (s. 160-351) (191 s.)
Jensen, Mikael (2016). Lärande och lärandeteorier: om den intentionella människan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (344 s.)
Lazer, Stephen. (2015). “A Large–Scale Assessment of Historical Knowledge and reasoning. NAEP U.S. History Assessment” i New directions in assessing historical thinking (eds. Kadriye Ercikan & Peter Seixas) New York, NY: Routledge. (s.145-158) (13 s.)
Ludvigsson, David & Andersson Hult, Lars (Red.) (2021), Att bedöma I historieämnet. Perspektiv på historisk kunskap, bedömning och prov, Aktuellt om historia 2020:1-2, Historielärarnas förening, (s. 13-221) (208 s)
Manning, Patrick (2005). Migration in World History. New York: Routledge (240 s.)
Rosenlund, David (2016). History Education as Content, Methods or orientation? A Study of Curriculum Prescriptions, Teacher-made tasks and Student Strategies. Frankfurt am Main: Peter Lang. (184 s.)
Sjöberg, Maria, (2014), En samtidig världshistoria. Lund: Studentlitteratur, (s. 677-1035) (358 s.)
Svanberg, Ingvar & Tydén, Mattias, (2005). Tusen år av invandring. En svensk kulturhistoria. Stockholm. Dialogos. (200 s.)
Aktuella styrdokument i Lgr11 och Gy2011
Utöver detta kan ca 100 sidor tillkomma I samband med övningar.