Bengtsson, Erik. (2020). Världens jämlikaste land?. Lund: Arkiv förlag. (271 s.)
Berggren, Henrik. & Trägårdh, Lars. (2015). Är svensken människa?: gemenskap och oberoende i det moderna Sverige. (Andra upplagan). Stockholm: Norstedts. (531 s.)
Kramer, Lloyd & Maza, Sarah (2006). A Companion to Western Historical Thought. Oxford: Blackwell Publishing (481 s.)
Rosenlund, David (2016). "History education as content, methods or orientation? A study of curriculum prescriptions, teacher-made tasks and student strategies." (ca. 150 s.) doi.org/10.3726/978-3-653-07100-9
Seixas, Peter. (2000). “Schweigen! die kinder! or, does postmodern history have a place in the schools.” I (red) Stearns, Seixas och Weinburg, Knowing, teaching, and learning history: National and international perspectives, 19-37. (18 s.)
Staley, David J. (2007). History and Future: Using Historical Thinking to Imagine the Future. Lexington Books: New York. (173 s.)
Säljö, Roger. (2010). ”Den lärande människan-teoretiska traditioner.” I (red) Lundgren, Ulf; Säljö, Roger och Lidberg, Caroline. Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur och Kultur (60 s.)
Thurén, Torsten. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare. (Upplaga 3). Stockholm: Liber (203 s.)
Aktuella artiklar och styrdokument kan tillkomma.