I delkursen behandlas kulturarv och olika perspektiv på historieförmedling fördjupas, med fokus på förmedling av tiden för industrialiseringsprocessen på olika kulturarvsinstitutioner. Arbete med källor, och metoder för källtolkning och källarbete, är en progression från tidigare programkurser.
Historia och lärande: Fördjupade perspektiv på historia
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen består av två delkurser.
I delkursen anläggs ett genusperspektiv på historia och historieförmedling där även centrala genusteoretiska begrepp och förändringsprocesser behandlas. Medier och digitala miljöers påverkan på och användning i undervisning belyses.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: HL216C Historia och lärande: Historia och mångkultur (godkänd)
Kurslitteratur
Eliasson, Per (2008). “Kulturarv och medborgerlig bildning i den svenska grundskolan.” I: Lars-Eric Jönsson, Anna Wallette och Jes Wienberg (red.) Kanon och kulturarv. Historia och samtid i Danmark och Sverige. Lund: Makadam Förlag (s. 184-200) (16 s.)
Johansson, Christina (2015). Museums, migration and Cultural Diversity. Swedish museums in tune with times? Studien Verlag, Innsbruck (110 s.)
Magnusson, Lars, (2012) Sveriges ekonomiska historia, Studentlitteratur, Lund s 199-452, (253 s.)
Museerna och HBTQ: en analys av hur museer och andra utställare kan belysa perspektiv rörande homosexuella, bisexuella, transpersoner och queera personer. (2015) Visby: Riksutställningar (65 s.)
Rosenlund, David (2015). “Source criticism in the classroom: An empiricist straitjacket on pupils’ historical thinking? ”Historical encounters Vol 2:1.(elektronisk resurs) (10 s.)
Valbar litteratur (ca 420 s) väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella styrdokument
Artiklar, kapitel, och källmaterial i urval, se kursguide.
Frykman, Jonas & Orvar Löfgren (2022), Kärlek och kärnfamilj i folkhemmet. Längtan, lust och oro. Malmö: Gleerups, (200 s.).
Hedlin, Maria (2010). Lilla genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål. Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet
(44 s.) [elektronisk resurs]
Martinsson, Lena och Reimers, Eva (2014). Skola i normer. Malmö: Gleerups Utbildning (202 s.)
Rydström, Jens och Tjäder, David (2010). Kvinnor, män och alla andra. En svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur (265 s.)
Wiesner-Hanks, Merry & Engineer Willoughby, Urmi (2018), A Primer for Teaching Women, Gender & Sexuality in World History. Ten Design Principles, Durham & London: Duke University Press (123 s.).
Artiklar om digitala miljöer och mediers påverkan på pedagogisk verksamhet (ca 100 s.)
Valbar litteratur (totalt ca 100 s.) väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella styrdokument
Artiklar, kapitel, och källmaterial i urval, se kursguide.
Kurslitteratur inom delkurs
Att bruka kulturarv
Eliasson, Per (2008). “Kulturarv och medborgerlig bildning i den svenska grundskolan.” I: Lars-Eric Jönsson, Anna Wallette och Jes Wienberg (red.) Kanon och kulturarv. Historia och samtid i Danmark och Sverige. Lund: Makadam Förlag (s. 184-200) (16 s.)
Johansson, Christina (2015). Museums, migration and Cultural Diversity. Swedish museums in tune with times? Studien Verlag, Innsbruck (110 s.)
Magnusson, Lars, (2012) Sveriges ekonomiska historia, Studentlitteratur, Lund s 199-452, (253 s.)
Museerna och HBTQ: en analys av hur museer och andra utställare kan belysa perspektiv rörande homosexuella, bisexuella, transpersoner och queera personer. (2015) Visby: Riksutställningar (65 s.)
Rosenlund, David (2015). “Source criticism in the classroom: An empiricist straitjacket on pupils’ historical thinking? ”Historical encounters Vol 2:1.(elektronisk resurs) (10 s.)
Valbar litteratur (ca 420 s) väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella styrdokument
Artiklar, kapitel, och källmaterial i urval, se kursguide.
Genushistoria
Frykman, Jonas & Orvar Löfgren (2022), Kärlek och kärnfamilj i folkhemmet. Längtan, lust och oro. Malmö: Gleerups, (200 s.).
Hedlin, Maria (2010). Lilla genushäftet 2.0: om genus och skolans jämställdhetsmål. Växjö: Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, Linnéuniversitetet
(44 s.) [elektronisk resurs]
Martinsson, Lena och Reimers, Eva (2014). Skola i normer. Malmö: Gleerups Utbildning (202 s.)
Rydström, Jens och Tjäder, David (2010). Kvinnor, män och alla andra. En svensk genushistoria. Lund: Studentlitteratur (265 s.)
Wiesner-Hanks, Merry & Engineer Willoughby, Urmi (2018), A Primer for Teaching Women, Gender & Sexuality in World History. Ten Design Principles, Durham & London: Duke University Press (123 s.).
Artiklar om digitala miljöer och mediers påverkan på pedagogisk verksamhet (ca 100 s.)
Valbar litteratur (totalt ca 100 s.) väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella styrdokument
Artiklar, kapitel, och källmaterial i urval, se kursguide.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Malmö Dagtid 100%
Kontakt
-
ID
Ingmarie Danielsson Malmros - Universitetslektor
Kursansvarig
ingmarie.danielsson.malmros@mau.se
040-665 86 60
-
Sabina Strandberg - Studieadministratör
Studieadministratör
sabina.strandberg@mau.se
040-665 84 08
-
JH
Julia Håkansson - Universitetsadjunkt
Kursansvarig
julia.hakansson@mau.se
040-665 75 60