Ahlberg, Annika (2015). Förståelse av och förhållningssätt till hälsa: några elevers syn på hälsa och skolämnet idrott och hälsa. Malmö: Malmö högskola. (80 s.)
Brugge, Britta; Glantz Matz & Sandell Klas (2018). Friluftslivets pedagogik. Stockholm: Liber AB. (s. 7-78, 175-202, 256-257, 263-268)
Gard, Michael (2003). Being someone else: using dance in anti-oppressive teaching. Educational Review, 55(2), s. 211-223.
Junevik, Peter & Yttergren, Lotta (2007). Orienteringsteknik - Att lära ut från grön till gul nivå. Farsta: SISU Idrottsböcker (45 s.)
Langlo, Jagtöien; Greta & Hansen, Kolbjörn (2000). I bevegelse. Oslo: Gyldendal (240 s)
Larsson, Håkan (2016). Idrott och hälsa: i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber (s. 9-49, 74-108, 164-187)
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (red.) (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (kap. 9-12). (51 s)
Mattsson, Torun & Lundvall. Suzanne (2015). The position of dance in physical education. Sport, Education and Society, 20(7). 855-871.
McMorris, Terry (2004). Acquisition and performance of sports skills. Hoboken, NJ: John Wiley (150 s)
Quennerstedt, Mikael (2006). Att lära sig hälsa. Örebro: universitetsbiblioteket. (kap. 3, 8-11). (34 s)
Sjödin, Carola (2016). Simlärarboken. Stockholm: SISU Idrottsböcker (168 s)
Wehlin, Anita (2007). Orientera i skolan. Stockholm: SISU idrottsböcker (84 s.)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2018). Foundations of Sport and Exercise Psychology. (7th ed). Champaign, Ill: Human Kinetics Publishers (150 s)
Winroth, Jan & Rydqvist, Lars-Göran (2008). Hälsa & Hälsopromotion. Stockholm: SISU Idrottsböcker (217 s)
Wirhed, Rolf (2007). Anatomi med rörelselära och styrketräning. Örebro: Harpoon publications (150 s)
Artiklar tillkommer
Valfri litteratur tillkommer (ca 300 s)