Abrahamsson, Lillemor; Andersson, Agneta & Nilsson, Gerd (2013). Näringslära för högskolan – från grundläggande till avancerad nutrition (6:e upplagan). Stockholm: Liber. (Valda delar 200 s. Väljs i samråd med kursledaren)
Apelmo, Elisabet (2012) ”Som vem som helst”. Kön, funktionalitet och idrottande kroppar. Doktorsavhandling Lunds universitet (digital sammanfattning 10s.). (Tillgänglig via internet)
Assarson, Inger (2009). Att skapa mening i en skola för alla: Ett diskursanalytiskt förhållningssätt. Educare, nr 4. (20s.). (Tillgänglig via internet)
Bergin, Daniel & Rydén Anders. (red.) (2018). Grundträning i Friidrott 10-14 år. Stockholm: SISU Idrottsböcker (156 s).
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB (kap 4, 7, 12 och 13).
Butler, Joy.I. (2016). Playing fair [Elektronisk resurs] (kap. 1, 2, 5, 12, 60 s.).
Ekblom, M, Ekblom, Ö, Nyberg, G, Norén Selinus, E (2021). Fysisk aktivitet och hjärnhälsa – en bok för skolan. Stockholm: Natur & Kultur (96 s.). (Tillgänglig via internet)
Greilert, Lars. (2016). Banläggning. SISU Idrottsböcker. Kompendium (s.34–41, 82–97)
Houlihan, Barrie & Malcolm, Dominic (2016). Sport and Society. London : SAGE. (s. 57–76 och 463–573).
Mattsson, Torun (2016). Expressiva dansuppdrag: Utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa (doktorsavhandling). Malmö: Bokförlaget Idrottsforum.org. (s. 25-36, 113-189)
Nilsson, Kerstin. (2014). Hitta lätt - så blir det rätt! En praxisnära, didaktisk studie om att orientera sig med hjälp av en karta. [Licentiatuppsats]. Gymnastik och Idrottshögskolan. Kapitel 1, 3.3, 3.4, 3.5, 10 (44s). Tillgänglig via internet.
Pedersen Gurholt, K. (2008). Norwegian friluftsliv and ideals of becoming an educated man. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 8(1). (s. 55-70). (Tillgänglig via internet)
Sandell, Klas, Arnegård, Johan, & Backman, Erik (2011). Friluftssport och äventyrsidrott : utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund. Studentlitteratur. (kap 3 och 5).
Styrke, Britt-Marie (2015). Kunskapande i dans: Om estetiskt lärande och kommunikation. Stockholm: Liber. (s. 25-69)
Tolgfors, Björn (2017). Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa. Diss. Örebro : Örebro universitet. (s. 17-48). (Tillgänglig via internet)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2019). Foundations of Sport and Exercise Psychology. 7:e uppl. Champaign, IL: Human Kinetics Publishers. (Kap: 4, 7, 18, 19). (100s)
Artiklar tillkommer motsvarande 80s.