Andersson, Joacim, & Quennerstedt, Mikael (2020). A Transactional Understanding of Movement Learning. In Learning Movements (pp. 103–117). Routledge.
Assarson, Inger (2009). Att skapa mening i en skola för alla: Ett diskursanalytiskt förhållningssätt. Educare, nr 4. (s. 123–139) Tillgänglig via internet
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. (kap 4, 5, 6, 7, 12 och 13). (103 s.)
Butler, Joy I. (2016). Playing Fair. Champaign, Ill: Human Kinetics. (kap. 1, 2, 5, 12) (69 s.)
Emmelin, Lars (2010). Planera för friluftsliv: Natur, samhälle, upplevelser. Stockholm: Carlsson. (Kap.13). (14 s.)
Engdahl, Christopher., Heikkinen, Satu & Arvidson, Markus (red.). Hur kan vi förstå rörelse? Labans rörelseramverk, sociologi och didaktik. Stockholm: Liber. (242s.)
Englund, Tomas, Forsberg, Eva & Sundberg, Daniel (red.) (2012). Vad räknas som kunskap? läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola. 1. uppl. Stockholm: Liber (s. 5–161)
Friesen, Norm (2018). Continuing the dialogue: Curriculum, Didaktik and theories of knowledge. Journal of Curriculum Studies, 50(6), 724-732. (10 s.)
Goldberger, Michael, Ashworth, Sara, & Byra, Mark. (2012). Spectrum of Teaching Styles Retrospective. Quest, 64(4). (s. 268–282)
Greilert, Lars. (2016). Banläggning. SISU Idrottsböcker. Kompendium (s.34–41, 82–97)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2020). Språkinriktad undervisning - en handbok. Lund: Studentlitteratur. (Kap 1, 2, 6) (63 s.)
Hirsh, Åsa (2018). Bedömning i skolan – vad och varför? Stockholm: Skolverket (10 s.)
Jakobson, Britt, Lundegård, Iann & Wickman, Per-Olof (red.) (2014). Lärande i handling: en pragmatisk didaktik. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. (s. 17–68, 99–108, 119–141, 153–162, 205–214, 227–248)
Kristén, Lars., Klingvall, Bodil & Ring, Mikael. (2020). The co-development of Inclusive Tools in Physical Education for Pupils with and without Disabilities. Sport in Society, 1-17.
Larneby, Marie (2016) Transcending gender hierarchies? Young people and floorball in Swedish school sport. Sport in Society. 19 (8–9), 1202-1213
Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (2012). Idrottsdidaktiska utmaningar. Stockholm: Liber (kap. 1–3, 7, 15–16 (95 s.)
Mattson, Torun & Larsson, Håkan. (2021). ‘There is no right or wrong way’: exploring expressive dance assignments in physical education. Physical education and Sport Pedagogy. 26(2), 123-136.
Mosston, Muska & Ashworth, Sara. (2010). Teaching physical education. First online edition. Second printing. San Francisco, CA: B. Cummings. (kap. 1–3) (75s.)
Nilsson, Kerstin. (2014). Hitta lätt - så blir det rätt! En praxisnära, didaktisk studie om att orientera sig med hjälp av en karta. [Licentiatuppsats]. Gymnastik och Idrottshögskolan. (kap. 1, 3.3, 3.4, 3.5 och 10). Tillgänglig via internet.
Nyberg, Gunn & Larsson, Håkan. (2021). Rörelseförmåga i idrott och hälsa. En bok om rörelse, kunskap och lärande. Studentlitteratur: Lund. (175s.).
Qi, Jing & Ha, Amy S. (2012). Inclusion i Physical Education; A review of literature, International Journal of Disabilities, Development and Education, 59:3, 257-281, DOI:1 10.1080.1034912X.2012.697737.
Sandell, Klas, Arnegård, Johan, & Backman, Erik (2011). Friluftssport och äventyrsidrott: utmaningar för lärare, ledare och miljö i en föränderlig värld. Lund: Studentlitteratur. (kap 3 och 5) (44 s).
Skolforskningsinstitutet (2020). Systematisk översikt - En tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa – med fokus på socialt samspel (74 s.) Tillgänglig via internet.
Skolinspektionen (2018). Kvalitetsgranskning av ämnet idrott och hälsa i årskurs 7–9 Stockholm: Skolinspektionen. (s.4–8, 44–58). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2020). Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stöd för undervisning. Stockholm: Skolverket (s.8–32, 44–54). Tillgänglig via internet.
Skolverket (2022). ). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. LGR22. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig via internet.
Skolverket (2022). Kommentarmaterial till kursplanen i idrott och hälsa. Stockholm: Skolverket (25 s.) Tillgänglig via internet.
Skolverket (2010). På pojkars planhalva? Rapport. Stockholm: Skolverket (s. 49–54) Tillgänglig via internet
Stensmo, Christer. (2007). Pedagogisk filosofi. 2:a uppl., Lund: Studentlitteratur. (kap. 1–2) (ca. 80 s.)
Styrke, Britt-Marie (red.) (2015). Kunskapande i dans: Om estetiskt lärande och kommunikation. Stockholm: Liber (s. 25–69).
Säljö, Roger (2017). Lärande och lärandemiljöer. I Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott. (red.). Allmändidaktik –vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (kap. 7). (42 s.)
Tolgfors, Björn. (2017). Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa. Diss. Örebro: Örebro universitet. (s.17–48).
Wahlström, Ninni (2015). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups. (s. 9–159, 166-174) (158 s.)
Widlund, Håkan (2003). Friidrott för ungdom 14–17 år. Stockholm: SISU Idrottsböcker