Course literature VT 2024
Tema 1
Jones, Ian. (2022). Research Methods for Sports Studies (Fourth edition.). Routledge. (s. 1-16, 60-84, 101-106, 111-144) (81 s)
Kenney, W. Larry, Wilmore, Jack H. & Costill, David L. (2022). Physiology of sport and exercise. Eighth edition. Leeds: Human Kinetics. (Kap 1, 7, 9, 17) (126 s)
Mattsson, Mikael (2014). Träningsplanering. Stockholm: SISU Idrottsböcker (kap. 2) (29 s)
Sand, Olav, Sjaastad, Øysten V., Haug, Egil, & Bjålie, Jan G. (2021). Människokroppen: Fysiologi och anatomi. 3rd edition. Stockholm. Liber. (kap 8, s.272–295; kap 9 s.308–352; kap 10 s.362–373) (81s)
Tornberg, Åsa B., Garland, Stephen (2022). Tränings som medicin. Lund: Studentlitteratrur. (kap 4 s 70-80: kap 5 s 81-98) (28 s).
Tema 2
Goldberger, Michael, Ashworth, Sara, & Byra, Mark. (2012). Spectrum of Teaching Styles Retrospective. Quest, 64(4), 268-282.
Jakobson, Britt, Lundegård, Iann & Wickman, Per-Olof (red.) (2014). Lärande i handling: en pragmatisk didaktik. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. (s. 17–68, 99–108, 119–141, 153-162, 205-214, 227-248)
Mosston, Muska & Ashworth, Sara. (2010). Teaching physical education. First online edition. Second printing. San Francisco, CA: B. Cummings. (kap. 1-3) (75s.). Tillgänglig via internet.
Säljö, Roger (2017). Lärande och lärandemiljöer. I Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott. (red.). Allmändidaktik –vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (kap. 7). (42 s.)
Wahlström, Ninni (2022). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups. (s. 9-159, 166-174) (158 s)
Tema 3
Andersson, Torbjörn (2002). Kung fotboll. Den svenska fotbollens kulturhistoria från 1800-talets slut till 1950. Stehag/Stockholm: Symposion. (s. 41-88). (47s). Tillgänglig via internet.
Backman, Erik & Larsson, Lena (red.) (2013). I takt med tiden?: perspektiv på idrottslärarutbildning i Skandinavien. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (kap 2, 17 s) Tillgänglig via internet.
Engström, Lars-Magnus (2014). Smak för motion: fysisk aktivitet som livsstil och social markör. (2. uppl.) Stockholm: Liber. (kap 1, 5, 36 s).
Larsson, Håkan (2016). Idrott och hälsa- i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber. (Kapitel 3 och 11, 38 s)
Sandahl, Björn (2004). Ett ämne för vem? Idrottsämnet i grundskolan 1962-2002. I Larsson, Håkan & Meckbach, Jane. (red.). Mellan nytta och nöje. Bilder av ämnet idrott och hälsa. Stockholm: Idrottshögskolan. (s. 44-69) (26s). Tillgänglig via internet.
Sandell, Klas & Sörlin, Sverker (1999). Friluftshistoria. Från “härdande friluftsliv” till ekoturism och miljöpedagogik. Carlssons: Stockholm. s.10–61 (51s). Tillgänglig via internet.
Tema 4
Aspelin, Jan-Anders & Tysk, Anders (2006). Ledarskap på långfärdsskridsko. Stockholm: SISU idrottsböcker. (43 s) Tillgänglig via internet.
Bentsen, Peter; Andkjaer, Sören & Ejby-Ernst, Niels (2009). Friluftsliv- natur, samfund og paedagogik. København: Munksgaard. (s 155–167). (12s) Tillgänglig via internet.
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. (s. 49-78, 165-174, 263-268). (40s)
Friluftsfrämjandet; Svenska skidförbundet; Sveriges professionella skidskolor. (2004). Skidåskådning: att leda är att lära: ledarskap, teknik, metodik, tips. Stockholm: SISU idrottsböcker. (76 s)
Henderson, Bob & Vikander, Nils (2007). I Henderson, Bob & Vikander, Nils (red.). (2007). Nature first: outdoor life the friluftsliv way. Toronto: Natural Heritage Books. (s. 235–275). (40s) Tillgänglig via internet.
Ljung, Lars (2015). Grunder i längdskidåkning- klassiskt och skejt. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (42 s).
Mikaels, Jonas (2018). Becoming a place-responsive practitioner. Exploration of an alternative conception of friluftsliv in the Swedish physical education and health curriculum. Journal of Outdoor recreation, education and leadership. 10:1, 3-19. (16s) Tillgänglig via internet.
Valfri litteratur samt kompendier och artiklar tillkommer motsvarande 400 sidor
Course literature VT 2025
Tema 1
Jones, Ian. (2022). Research Methods for Sports Studies (Fourth edition.). Routledge. (s. 1-16, 60-84, 101-106, 111-144) (81 s)
Kenney, W. Larry, Wilmore, Jack H. & Costill, David L. (2022). Physiology of sport and exercise. Eighth edition. Leeds: Human Kinetics. (Kap 1, 7, 9, 17) (126 s)
Mattsson, Mikael (2014). Träningsplanering. Stockholm: SISU Idrottsböcker (kap. 2) (29 s)
Sand, Olav, Sjaastad, Øysten V., Haug, Egil, & Bjålie, Jan G. (2021). Människokroppen: Fysiologi och anatomi. 3rd edition. Stockholm. Liber. (kap 8, s.272–295; kap 9 s.308–352; kap 10 s.362–373) (81s)
Tornberg, Åsa B., Garland, Stephen (2022). Tränings som medicin. Lund: Studentlitteratrur. (kap 4 s 70-80: kap 5 s 81-98) (28 s).
Tema 2
Goldberger, Michael, Ashworth, Sara, & Byra, Mark. (2012). Spectrum of Teaching Styles Retrospective. Quest, 64(4), 268-282.
Jakobson, Britt, Lundegård, Iann & Wickman, Per-Olof (red.) (2014). Lärande i handling: en pragmatisk didaktik. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. (s. 17–68, 99–108, 119–141, 153-162, 205-214, 227-248)
Mosston, Muska & Ashworth, Sara. (2010). Teaching physical education. First online edition. Second printing. San Francisco, CA: B. Cummings. (kap. 1-3) (75s.). Tillgänglig via internet.
Säljö, Roger (2017). Lärande och lärandemiljöer. I Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott. (red.). Allmändidaktik –vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (kap. 7). (42 s.)
Wahlström, Ninni (2022). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups. (s. 9-159, 166-174) (158 s)
Tema 3
Andersson, Torbjörn (2002). Kung fotboll. Den svenska fotbollens kulturhistoria från 1800-talets slut till 1950. Stehag/Stockholm: Symposion. (s. 41-88). (47s). Tillgänglig via internet.
Backman, Erik & Larsson, Lena (red.) (2013). I takt med tiden?: perspektiv på idrottslärarutbildning i Skandinavien. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (kap 2, 17 s) Tillgänglig via internet.
Engström, Lars-Magnus (2014). Smak för motion: fysisk aktivitet som livsstil och social markör. (2. uppl.) Stockholm: Liber. (kap 1, 5, 36 s).
Larsson, Håkan (2016). Idrott och hälsa- i går, i dag, i morgon. Stockholm: Liber. (Kapitel 3 och 11, 38 s)
Sandahl, Björn (2004). Ett ämne för vem? Idrottsämnet i grundskolan 1962-2002. I Larsson, Håkan & Meckbach, Jane. (red.). Mellan nytta och nöje. Bilder av ämnet idrott och hälsa. Stockholm: Idrottshögskolan. (s. 44-69) (26s). Tillgänglig via internet.
Sandell, Klas & Sörlin, Sverker (1999). Friluftshistoria. Från “härdande friluftsliv” till ekoturism och miljöpedagogik. Carlssons: Stockholm. s.10–61 (51s). Tillgänglig via internet.
Tema 4
Aspelin, Jan-Anders & Tysk, Anders (2006). Ledarskap på långfärdsskridsko. Stockholm: SISU idrottsböcker. (43 s) Tillgänglig via internet.
Bentsen, Peter; Andkjaer, Sören & Ejby-Ernst, Niels (2009). Friluftsliv- natur, samfund og paedagogik. København: Munksgaard. (s 155–167). (12s) Tillgänglig via internet.
Brugge, Britta; Glantz, Matz & Sandell, Klas (2018). Friluftslivets pedagogik – för kunskap, känsla och livskvalitet. Stockholm: Liber AB. (s. 49-78, 165-174, 263-268). (40s)
Friluftsfrämjandet; Svenska skidförbundet; Sveriges professionella skidskolor. (2004). Skidåskådning: att leda är att lära: ledarskap, teknik, metodik, tips. Stockholm: SISU idrottsböcker. (76 s)
Henderson, Bob & Vikander, Nils (2007). I Henderson, Bob & Vikander, Nils (red.). (2007). Nature first: outdoor life the friluftsliv way. Toronto: Natural Heritage Books. (s. 235–275). (40s) Tillgänglig via internet.
Ljung, Lars (2015). Grunder i längdskidåkning- klassiskt och skejt. Stockholm: SISU Idrottsböcker. (42 s).
Mikaels, Jonas (2018). Becoming a place-responsive practitioner. Exploration of an alternative conception of friluftsliv in the Swedish physical education and health curriculum. Journal of Outdoor recreation, education and leadership. 10:1, 3-19. (16s) Tillgänglig via internet.
Valfri litteratur samt kompendier och artiklar tillkommer motsvarande 400 sidor