Abrahamsson, Niclas (2008). Andraspråksinlärning. Studentlitteratur: Lund, s. 11-28, 53-132, 197-234
Abrahamsson, Tua och Bergman, Pirkko (red) (2014).Tankarna springer före: att bedöma ett andraspråk i utveckling. Studentlitteratur: Lund (152 s).
Axelsson, Monica (2013). Flerspråkighet och lärande. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle (547–578). Studentlitteratur: Lund: (32 s.)
Cummins, Jim (2017). Flerspråkiga elever. Effektiv undervisning i en utmanande tid. Natur & Kultur: Stockholm: (300 s.)
Elmeroth Elisabeth (2017). Möte med andraspråkselever. Studentlitteratur: Lund(169 s)
Enström, Ingegerd (2020). Ordens värld. Svenska ord- struktur och användning. Studentlitteratur: Lund. (192 s)
Flyman Mattsson, Anna & Håkansson, Gisela (2021). Bedömning av svenska som andraspråk. En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier. Studentlitteratur: Lund (160 s)
Håkansson, Gisela (2013). Utveckling och variation:en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. I Hyltenstam & Lindberg (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle (s. 161-177). Studentlitteratur: Lund
Kaya, Anna (2016). Att undervisa nyanlända: metoder, reflektioner och erfarenheter. Natur & Kultur Akademisk: Stockholm. (120 s i samråd med kursledaren)
Lupsa, Manuela (2020). Transspråkande i en flerspråkig förskoleklass. HumaNetten, (45), 129–155. (27 s.) Tillgänglig via internet.
Olofsson, Mikael & Sjöqvist, Lena (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I: Hyltenstam & Lindberg (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle (s. 161-177). Studentlitteratur: Lund
Rehnqvist, Gunilla & Svensson, Gudrun (2019). Lära om språk s.51–67, 93–134, 155-220. (135s) Gleerups AB: Malmö
Skolverket (2017): Bygga svenska- bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 1-3. Bedömningsportalen. Skolverket: Stockholm (66 s)
Svensson, Gudrun (2016). Translanguaging för utveckling av elevers ämneskunskap, språk och identitet. I: Kindenberg, Björn (red.). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. 31–41. Liber: Stockholm. (12 s)
Thorén, Bosse (2014). Kärnan i uttalsundervisning: Vad bör lärare prioritera I: Kindenberg, Björn (red.). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. 55–64. Liber: Stockholm. (10 s)
Enstaka artiklar som väljs i samråd med kursledaren kan tillkomma (max 50 s.)