Axelsson, Monica. 2015. Flerspråkiga barn utvecklar litteracitet. I Laursen, Helle Pia; Axelsson, Monica; Charmian, Kenner; Ladegaard, Uffe & Lundqvist, Ulla (red). Litteracitet och språklig mångfald. Lund: Studentlitteratur, 305–336. (32 s)
Blikstad-Balas, Marte (2018). Literacy i skolan. Lund: Studentlitteratur. (158 s.)
Damber, Ulla. 2019. Flerspråkiga barns läsundervisning. I Alatalo, Tarja (red). Läsundervisningens grunder. Malmö: Gleerups, 241–258. (18 s)
Damber, Ulla. 2013. Pedagogens roll i klasser och barngrupper där flerspråkiga barn ingår. I Wedin, Åsa & Hedman, Christina (red.). Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur, 69–92. (14 s)
Duek, Susanne. 2017. Med andra ord: samspel och villkor för litteracitet bland nyanlända barn. Doktorsavhandling. Karlstad: Karlstads universitet, 15–35, 125–162. (59 s)
Frank, Elisabeth & Herrling, Katarina. 2019. Avkodning. I Alatalo, Tarja (red.). Läsundervisningens grunder. Malmö: Gleerups, 57–72. (16 s)
Freebody, Peter., & Luke, Alan. (1990). 'Literacies' programs: Debates and demands in cultural context. Prospect: An Australian Journal of TESOL, 5(3), 7-15. (9 s) Tillhandahålles av kursledare.
Gibbons, Pauline. 2018. Stärk språket, stärk lärandet: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Lund: Studentlitteratur. 113–216. (104 s).
Kuyumcu, Eija. 2014. Genrepedagogik som verktyg i språk- och kunskapsutvecklande undervisning och lärande. I: Hyltenstam & Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle (s. 605–632). Lund: Studentlitteratur. (28 s)
Liberg, Caroline. 2007. Läsande, skrivande, samtalande. I: Ewald, Anette & Garme, Birgitta (red). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, 25-44. (20 s) Tillgänglig via internet
Vuorenpää, Sari. 2016. Litteracitet genom interaktion. Doktorsavhandling. Örebro: Örebro universitet, 19–36, 131–182, 199–212. (84 s.) Tillgänglig via internet.
Walldén, Robert. 2020. Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk: språk, texter och samtal. Lund: Studentlitteratur. 1–147. (148 s)
Walldén, Robert. 2021. ”Den här föräldern smörjer Tant Mittiprick litegrann”: Integrerat läsande och skrivande under ett litteraturarbete i årskurs 3. Forskning om undervisning och lärande 9(1). (20 s.) Tillgänglig via internet.
Wedin, Åsa. 2017. Arbete med identitetstexter. Flerspråkigt skrivande för identitetsförhandling och engagemang. Nordand 12(1): 45–61. (17 s) Tillgänglig via internet.
Wedin, Åsa & Rosén, Jenny (2015). Klassrumsinteraktion och flerspråkighet. Ett kritiskt perspektiv. Stockholm: Liber. (232 s.)
Westlund, Barbro. 2016. Läsförståelse ur ett andraspråksperspektiv. I Kindenberg, Björn (red.). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. 88–102. Liber: Stockholm. (15 s)