Teorier om läroprocesser, kognitiv utveckling och kulturell mångfald ingår i delkursen. Vikten av att skapa goda lärandemiljöer betonas. Fokus läggs vid barns och ungas språk- och kunskapsutveckling och betydelsen av att möta, och se alla barns och ungas olikheter som resurser i en inkluderande förskola/skola diskuteras. Utifrån studenternas tidigare erfarenhet behandlar delkursen didaktiska frågor. Särskild vikt i delkursen läggs vid kursdeltagarens egen språkutveckling.
Om kursen
Kursinnehåll
.
I delkursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning som följs upp i samtal och seminarier. Studenten deltar i förskolans/skolans arbete utifrån de villkor som råder och går in i den planering och i det arbete som sker på partnerskolan. Den verksamhetsförlagda och högskoleförlagda utbildningen integreras genom att studenten ges möjlighet att reflektera över kopplingen mellan forsknings- och erfarenhetsbaserad kunskap och den egna pedagogiska verksamheten/undervisningen tillsammans med andra studenter samt lärarutbildare från högskola och från förskola/skola. I arbetet med studentens professionsutveckling genom hela utbildningen används matriserna i skriften På väg mot förskolläraryrket/På väg mot läraryrket vilka beskriver progression i fyra nivåer utifrån tre utvecklingsområden. Matriserna beskriver förskollärar-/läraryrket i hela dess komplexitet och bildar underlag för samtal om studentens professionsutveckling vilket inbegriper studentens självvärdering.
Behörighet
Behörighetskrav
Antagen till ULV-projektet enligt Förordning om högskoleutbildning som kompletterar avslutad utländsk utbildning(SFS nr 2008:1101) samt genomgången kurs Att vara lärare i Sverige I.
Kurslitteratur
Forsell, Anna (2011). Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber (s. 11-178)
Gärdenfors, Peter (2011). Lusten att förstå. Stockholm: Natur och kultur (270 s.)
Nilholm, Claes & Göransson Kerstin (2013) Inkluderande undervisning – vad kan man lära av forskningen? (FoU skriftserie nr 3) Specialpedagogiska skolmyndigheten https://www.spsm.se/
Sjögren, Annick (2006). Här går gränsen : om integritet och kulturella mönster i Sverige och Medelhavsområdet. Dialogos förlag AB (200 s.)
Svensson, Gudrun (2017)Transspråkande i praktik och teori . Natur och kultur ( s15s 230) (215 s)
Skolverket (2011). Läroplaner för förskolan, för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet och för gymnasieskolan.
www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser
SOU 1992:94 Kunskap och lärande. Särtryck ur läroplanskommitténs betänkande skola för bildning- ss. 23-51
Valbar litteratur och artiklar utifrån utbildningsspår (ca 800 s.)
Valbar skönlitteratur (ca 250 s.)
Referenslitteratur
Språkrådet (2008) Svenska skrivregler .Stockholm: Liber
Att vara lärare i Sverige II
Forsell, Anna (2011). Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber (s. 11-178)
Gärdenfors, Peter (2011). Lusten att förstå. Stockholm: Natur och kultur (270 s.)
Nilholm, Claes & Göransson Kerstin (2013) Inkluderande undervisning – vad kan man lära av forskningen? (FoU skriftserie nr 3) Specialpedagogiska skolmyndigheten https://www.spsm.se/
Sjögren, Annick (2006). Här går gränsen : om integritet och kulturella mönster i Sverige och Medelhavsområdet. Dialogos förlag AB (200 s.)
Svensson, Gudrun (2017)Transspråkande i praktik och teori . Natur och kultur ( s15s 230) (215 s)
Skolverket (2011). Läroplaner för förskolan, för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet och för gymnasieskolan.
www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser
SOU 1992:94 Kunskap och lärande. Särtryck ur läroplanskommitténs betänkande skola för bildning- ss. 23-51
Valbar litteratur och artiklar utifrån utbildningsspår (ca 800 s.)
Valbar skönlitteratur (ca 250 s.)
Referenslitteratur
Språkrådet (2008) Svenska skrivregler .Stockholm: Liber
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).