Boo, Sofia, Forslund Frykedal, Karin & Thorsten, Anja (2017). Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet. (1:a utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. Kap. 2. (14 s.)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. (2:a upplagan). Lund: Studentlitteratur. Kap. 1- 8, 13. (198 s.)
Imsen, Gunn (2006). Elevens värld: introduktion till pedagogisk psykologi. (4., rev. uppl.). Lund: Studentlitteratur. Kap. 3-15. (358 s.)
Insulander, Eva & Selander, Staffan (red.) (2018). Att bli lärare. (1:a upplagan). Stockholm: Liber. Kap. 39-42, (28 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (2017). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (4:e utgåvan). Stockholm: Natur och kultur. Kap. 7-10, 12-14. (254 s.)
Wahlström, Ninni (2015). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (216 s.)
Schött, Kristina (red.) (2015). Studentens skrivhandbok (3:e utgåvan). Stockholm: Liber. (185 s.)
Skollag (2010:800). Stockholm: Regeringskansliet.
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur i mindre omfattning kan tillkomma.