Course literature HT 2023
Dodillet, Susanne (2019). ’En skola i samhällets tjänst eller för individen? Om relationen mellan politik och pedagogik i skolans styrdokument sedan 1940-talet.’ Statsvetenskaplig Tidsskrift, 121(4), 683-709 (25 s.)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017) Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (300 s.)
Illeris, Knud (2009). “A Comprehensive Understanding of Human Learning.” International Journal of Continuing Education & Lifelong Learning 2 (1): 45–63. (19 s.)
Illeris, Knud (2014). “Transformative Learning and Identity.” Journal of Transformative Education 12 (2): 148–163 (16 s.)
Krut (3/2007) Den dolda läroplanen (30 s.)
Wahlström, Ninni (2016). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (216 s.)
Vetenskapliga publikationer och lagar och andra styrdokument omfattande ca 440 sidor tillkommer.
Course literature VT 2024
Lindström G, Lars-Åke (2022), Undervisning i teori och praktik en introduktion i didaktik. Visible teaching. Umeå: Fundo Förlag (111 s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (2017). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (4:e utgåvan). Stockholm: Natur och kultur. Kap. 7 s 225-286, Epilog, s 733-755
Nordin, Anders & Uljens, Michael (2022), Didaktikens språk: om skolundervisningens mål, innehåll och form. Malmö: Gleerups Utbildning AB, (208 s)
Wahlström, Ninni (2022). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (216 s.)
Vetenskapliga publikationer och lagar och andra styrdokument omfattande ca 500 sidor tillkommer.