Om kursen

Kursen behandlar relationen mellan undervisning, formativ och summativ bedömning och betygsättning i ett svenskt och internationellt perspektiv. Det nuvarande mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet analyseras ingående, utifrån betygsystemets konstruktion, den kriterierelaterade bedömningsprincipen samt hur bedömning och betygsättning är avsedda att tillämpas. Etiska aspekter på lärares bedömningsarbete diskuteras. I anslutning till detta behandlas också frågor kring plagiering och fusk i bedömningssammanhang.

Denna kurs ges som del av program:

Vidareutbildning av lärare (VAL)

Kursinnehåll

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.

Kurslitteratur

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt