Almqvist, Lena; Malmqvist, Johan & Nilholm, Claes (2015). Vilka stödinsatser främjar uppfyllelse av kunskapsmål för elever i svårigheter? En syntes av meta-analyser.: Delrapport från SKOLFORSK-projektet: Tre forskningsöversikter inom området specialpedagogik/inkludering. Stockholm: Vetenskapsrådet. Tillgänglig via internet. (64 s.)
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.) (2019). Normkritisk pedagogik: perspektiv, utmaningar och möjligheter. Lund: Studentlitteratur. (358 s.)
Butterworth, Brian & Yeo, Dorian (2010). Dyskalkyli att hjälpa elever med specifika matematiksvårigheter. Stockholm: Natur och Kultur. (124 s.)
Hugo, Martin (2011). Från motstånd till framgång: att motivera när ingen motivation finns. Stockholm: Liber. (124 s.)
Mossige, Margunn; Røskeland, Marianne & Skaathun, Astrid (2009). Flera vägar mot mål. Läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan. Stockholm: Liber. (204 s.)
Persson, Bengt (2019) Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap. 4:e uppl. Stockholm: Liber (186 s.)
Runström Nilsson, Petra (2014). Pedagogisk kartläggning: att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd. 3:e uppl. Malmö: Gleerups. (134 s.)