Delkursen är en introduktion till uppdraget att arbeta som lärare i samhällskunskap i årskurs 7-9 och gymnasiet. I delkursen behandlas konstruktionen av skolämnet samhällskunskap och läraruppdraget över tid i svensk skola.
Samhällskunskap och lärande: Att bli lärare i samhällskunskap
Om kursen
Kursinnehåll
.
Kursen behandlar tematiskt sociologiämnets centrala begrepp och teorier. Teman kan utgöras av exempelvis makt, social skiktning, identitet, avvikelse, modernitet, genus och kultur. Särskilt fokus riktas mot de sociologiska begrepp som finns angivna inom ramen för samhällskunskapsämnets centrala innehåll för grundskolans senare del och för gymnasieskolan samt för områden som kan betraktas som relevanta för läraryrket såsom exempelvis lärares arbete, skolan som organisation och utbildning som samhälleligt fenomen. Under delkursen arbetar studenten med planering för undervisning inom sociologiskt relevanta områden för grundskolans senare år och gymnasiet.
I delkursen riktas särskild uppmärksamhet mot de statsvetenskapliga begrepp som finns angivna inom ramen för samhällskunskapsämnets centrala innehåll för grundskolans senare del och för gymnasieskolan. Centrala statsvetenskapliga begrepp som politik, politiska idéer, styre, stat, samhälle och medborgarskap belyses ur lokalt, nationellt, europeiskt, internationellt och jämförande perspektiv. För läraryrket relevanta områden som utbildningspolitik och styrningen av skolan beskrivs och problematiseras. Under delkursen arbetar studenten med planering för undervisning inom statsvetenskapligt relevanta områden för grundskolans senare år och gymnasiet.
I delkursen riktas särskild uppmärksamhet mot de samhällsekonomiska begrepp som finns angivna inom ramen för samhällskunskapsämnets centrala innehåll för grundskolans senare del och för gymnasieskolan. Delkursen behandlar samhällsekonomin ur mikro- och makroperspektiv. Det förra perspektivet belyser hur enskilda privatekonomiska hushåll och producenter gör ekonomiska val och hur effektivt olika slags delmarknader fungerar. Grundläggande synsätt och metoder i neoklassisk teori och alternativa ekonomiska teorier kring knapphet, effektivitet, alternativkostnad och olika marknadsformer behandlas. I det senare perspektivet behandlas ekonomin i sin helhet och då särskilt möjligheterna att stabilisera ekonomin med hjälp av finans-, penning- och valutapolitik. Under delkursen arbetar studenten med planering för undervisning inom samhällsekonomisk relevanta områden för grundskolans senare år och gymnasiet.
Kursen handlar om skolämnet samhällskunskap i förhållande till grundläggande modeller och begrepp inom allmän- och ämnesdidaktik. I kursen väljer studenten i samråd med kursledare en samhällsfråga utifrån didaktiska överväganden om urvalsprinciper för undervisning i samhällskunskap. Som underlag används en skönlitterär skildring av den valda samhällsfrågan och studenten gör en beskrivning och analys med stöd av relevant samhällsvetenskaplig teori. Studenten genomför i denna avslutande delkurs en personlig utvecklingsplan inför fortsättningen på utbildningen.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Samhällskunskap 2, Engelska 6
Kurslitteratur
Ekendahl, Ingegerd, Nohagen, Lars & Sandahl, Johan (2015). Undervisa i samhällskunskap: en ämnesdidaktisk introduktion. 1. uppl. Stockholm: Liber (186s)
Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. Fjärde upplagan Stockholm: Liber
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Fjärde utgåvan, reviderad Stockholm: Natur & Kultur. Kapitel 9 (18s)
Larsson, Esbjörn & Westberg, Johannes (red.) (2015). Utbildningshistoria: en introduktion. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur (15s. tillhandahålles av kursledare)
Persson, Magnus (2018) Uppfinningen av ett skolämne. Ett historiesociologiskt perspektiv på samhällskunskapsämnet logik. Nordidactica – Journal of Humanities and Social Science Education, nr 4:160-18
Styrdokument för grundskolan och gymnasiet samt kommentarmaterial, tillgängliga på Internet, Skolverkets hemsida.
Läromedel för årskurs 7-9 och gymnasiet ca 100 s.
Broady, Donald (1998) Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg, Rapport nr 15, Skeptronhäften, Uppsala universitet (29s)
Edling, Christofer & Liljeros, Fredrik (red.) (2016). Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning. 2. rev. och utök. uppl. Stockholm: Liber (219 s.)
Ekendahl, Ingegerd, Nohagen, Lars & Sandahl, Johan (2015). Undervisa i samhällskunskap: en ämnesdidaktisk introduktion. 1. uppl. Stockholm: Liber (186s)
Hiltunen, Linda (2017) Lagom perfekt: Erfarenheter av ohälsa bland unga tjejer och killar, Lund: Arkiv förlag (337s)
Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. Fjärde upplagan Stockholm: Liber
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Fjärde utgåvan, reviderad Stockholm: Natur & Kultur. Valda delar i samråd med kursansvarig (ca 25 s)
Ritzer, George & Stepnisky, Jeffrey (2015). Sociologisk teori. 2., [uppdaterade] uppl. Malmö: Liber (663 s.)
Sixtensson, Johanna (2018). Härifrån till framtiden: Om gränslinjer, aktörskap och motstånd i tjejers vardagsliv, Malmö: Malmö universitet (190 s)
Tillkommer utdrag ur artiklar och rapporter cirka 100 sidor.
Anckar, Carsten (2013). Komparativ politik: institutioner och beteende. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (320s)
Beckman, Ludvig & Mörkenstam, Ulf (red.) (2016).Politisk teori. 2. uppl. Stockholm: Liber (366 s)
Ekendahl, Ingegerd, Nohagen, Lars & Sandahl, Johan (2015). Undervisa i samhällskunskap: en ämnesdidaktisk introduktion. 1. uppl. Stockholm: Liber (186s)
Heywood, Andrew (2021). Political Ideologies: An Introduction. 7. uppl. London: Red Globe (306 s)
Jarl, Maria & Rönnberg, Linda (2019). Skolpolitik: från riksdagshus till klassrum. 3., [uppdaterade och rev.] uppl. Stockholm: Liber (277s)
Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. Fjärde upplagan Stockholm: Liber
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Fjärde utgåvan, reviderad Stockholm: Natur & Kultur. Valda delar i samråd med kursansvarig (ca 25 s)
Norén Bretzer, Ylva (2021). Sveriges politiska system. 4. [uppdaterade och rev.] Lund: Studentlitteratur (378s)
Artiklar (ca 100 s)
Ekendahl, Ingegerd, Nohagen, Lars & Sandahl, Johan (2015). Undervisa i samhällskunskap: en ämnesdidaktisk introduktion. 1. uppl. Stockholm: Liber (186s)
Eklund, Klas (2017). Vår ekonomi: en introduktion till samhällsekonomin. 14., [rev. och utvidgade] uppl. Lund: Studentlitteratur (300s)
Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. Fjärde upplagan Stockholm: Liber
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Fjärde utgåvan, reviderad Stockholm: Natur & Kultur. Valda delar i samråd med kursansvarig (ca 25 s)
Pålsson Syll, Lars (2005). Ekonomisk teori och metod. Lund: Studentlitteratur (198 s)
Ung privatekonomi (2017). Få råd med dina drömmar. Webresurs (70 s)
Carlgren, Ingrid (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Göteborg: Daidalos (276s)
Edling, Christofer & Rydgren, Jens (red.) (2015). Sociologi genom litteratur. Lund: Arkiv (336 s)
Ekendahl, Ingegerd, Nohagen, Lars & Sandahl, Johan (2015). Undervisa i samhällskunskap: en ämnesdidaktisk introduktion. 1. uppl. Stockholm: Liber (186s)
Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. Fjärde upplagan Stockholm: Liber
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Fjärde utgåvan, reviderad Stockholm: Natur & Kultur. Valda delar i samråd med kursansvarig (ca 25 s)
Samhällsvetenskaplig litteratur relevant för kursens mål (ca 250s), väljs i samråd med kursledare.
Skönlitteratur, relevant för kursens mål (ca 250 s.), väljs i samråd med kursledare.
Kurslitteratur inom delkurs
Vad är samhällskunskap?
Ekendahl, Ingegerd, Nohagen, Lars & Sandahl, Johan (2015). Undervisa i samhällskunskap: en ämnesdidaktisk introduktion. 1. uppl. Stockholm: Liber (186s)
Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. Fjärde upplagan Stockholm: Liber
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Fjärde utgåvan, reviderad Stockholm: Natur & Kultur. Kapitel 9 (18s)
Larsson, Esbjörn & Westberg, Johannes (red.) (2015). Utbildningshistoria: en introduktion. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur (15s. tillhandahålles av kursledare)
Persson, Magnus (2018) Uppfinningen av ett skolämne. Ett historiesociologiskt perspektiv på samhällskunskapsämnet logik. Nordidactica – Journal of Humanities and Social Science Education, nr 4:160-18
Styrdokument för grundskolan och gymnasiet samt kommentarmaterial, tillgängliga på Internet, Skolverkets hemsida.
Läromedel för årskurs 7-9 och gymnasiet ca 100 s.
Sociologi för lärare i samhällskunskap
Broady, Donald (1998) Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg, Rapport nr 15, Skeptronhäften, Uppsala universitet (29s)
Edling, Christofer & Liljeros, Fredrik (red.) (2016). Ett delat samhälle: makt, intersektionalitet och social skiktning. 2. rev. och utök. uppl. Stockholm: Liber (219 s.)
Ekendahl, Ingegerd, Nohagen, Lars & Sandahl, Johan (2015). Undervisa i samhällskunskap: en ämnesdidaktisk introduktion. 1. uppl. Stockholm: Liber (186s)
Hiltunen, Linda (2017) Lagom perfekt: Erfarenheter av ohälsa bland unga tjejer och killar, Lund: Arkiv förlag (337s)
Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. Fjärde upplagan Stockholm: Liber
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Fjärde utgåvan, reviderad Stockholm: Natur & Kultur. Valda delar i samråd med kursansvarig (ca 25 s)
Ritzer, George & Stepnisky, Jeffrey (2015). Sociologisk teori. 2., [uppdaterade] uppl. Malmö: Liber (663 s.)
Sixtensson, Johanna (2018). Härifrån till framtiden: Om gränslinjer, aktörskap och motstånd i tjejers vardagsliv, Malmö: Malmö universitet (190 s)
Tillkommer utdrag ur artiklar och rapporter cirka 100 sidor.
Statsvetenskap för lärare i samhällskunskap
Anckar, Carsten (2013). Komparativ politik: institutioner och beteende. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (320s)
Beckman, Ludvig & Mörkenstam, Ulf (red.) (2016).Politisk teori. 2. uppl. Stockholm: Liber (366 s)
Ekendahl, Ingegerd, Nohagen, Lars & Sandahl, Johan (2015). Undervisa i samhällskunskap: en ämnesdidaktisk introduktion. 1. uppl. Stockholm: Liber (186s)
Heywood, Andrew (2021). Political Ideologies: An Introduction. 7. uppl. London: Red Globe (306 s)
Jarl, Maria & Rönnberg, Linda (2019). Skolpolitik: från riksdagshus till klassrum. 3., [uppdaterade och rev.] uppl. Stockholm: Liber (277s)
Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. Fjärde upplagan Stockholm: Liber
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Fjärde utgåvan, reviderad Stockholm: Natur & Kultur. Valda delar i samråd med kursansvarig (ca 25 s)
Norén Bretzer, Ylva (2021). Sveriges politiska system. 4. [uppdaterade och rev.] Lund: Studentlitteratur (378s)
Artiklar (ca 100 s)
Ekonomi för lärare i samhällskunskap
Ekendahl, Ingegerd, Nohagen, Lars & Sandahl, Johan (2015). Undervisa i samhällskunskap: en ämnesdidaktisk introduktion. 1. uppl. Stockholm: Liber (186s)
Eklund, Klas (2017). Vår ekonomi: en introduktion till samhällsekonomin. 14., [rev. och utvidgade] uppl. Lund: Studentlitteratur (300s)
Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. Fjärde upplagan Stockholm: Liber
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Fjärde utgåvan, reviderad Stockholm: Natur & Kultur. Valda delar i samråd med kursansvarig (ca 25 s)
Pålsson Syll, Lars (2005). Ekonomisk teori och metod. Lund: Studentlitteratur (198 s)
Ung privatekonomi (2017). Få råd med dina drömmar. Webresurs (70 s)
Lärare i samhällskunskap med samhällsvetenskapliga teman
Carlgren, Ingrid (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Göteborg: Daidalos (276s)
Edling, Christofer & Rydgren, Jens (red.) (2015). Sociologi genom litteratur. Lund: Arkiv (336 s)
Ekendahl, Ingegerd, Nohagen, Lars & Sandahl, Johan (2015). Undervisa i samhällskunskap: en ämnesdidaktisk introduktion. 1. uppl. Stockholm: Liber (186s)
Karlsson, Ola (red.) (2017). Svenska skrivregler. Fjärde upplagan Stockholm: Liber
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Fjärde utgåvan, reviderad Stockholm: Natur & Kultur. Valda delar i samråd med kursansvarig (ca 25 s)
Samhällsvetenskaplig litteratur relevant för kursens mål (ca 250s), väljs i samråd med kursledare.
Skönlitteratur, relevant för kursens mål (ca 250 s.), väljs i samråd med kursledare.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).