Evertsson, Marie & Magnusson, Charlotta (red.) (2014). Ojämlikhetens dimensioner: uppväxtvillkor, arbete och hälsa i Sverige. 1. uppl. Stockholm: Liber (335 s.)
Jacobsson, Katarina & Wästerfors, David. (2013). Från klarhet till klarhet: lysande texter för sociologisk forskning. 1. uppl. Malmö: Égalité (383 s.)
Lamont, Michèle (2000). The dignity of working men: morality and the boundaries of race, class, and immigration. New York, N.Y.: Russell Sage Foundation (391 s.)
Morén, Göran (2017). Samhällsfrågor som didaktiskt begrepp i samhällskunskap på gymnasieskolan: en potential för undervisningen. Karlstad: Karlstads universitet (89 s.)
Rienecker, Lotte (2003) Problemformulering. Malmö: Liber. (64 s.)
Tväråna, Malin (2019). Kritiskt omdöme i samhällskunskap: undervisningsutvecklande studier av samhällsanalytiskt resonerande i rättvisefrågor. Stockholm: Stockholms universitet (160 s.)
Tillkommer artiklar och material, ca. 100 sidor. Väljs i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Individuell fördjupning om kunskapssyn och lärande (ca. 100 s.), väljs i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.