Björklund Boistrup, Lisa. (2022). Bedömning i matematik pågår! : återkoppling för elevers engagemang och lärande. Stockholm: Liber. (217 s)
Blomstöm, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2022). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. (356 s)
Grevholm, Barbro (red) (2012). Lära och undervisa i matematik från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedts (320 s)
Harrison, Christine, & Howard, Sally. (2012). Bedömning för lärande i årskurs F-5: Inne i "the Primary Black Box". Stockholm: Stockholms universitets förlag.
Löwing, Madeleine (2017). Grundläggande aritmetik. Matematikdidaktik för lärare. Upplaga 2:1. Lund: Studentlitteratur (308 s)
McIntosh, Alistair (2020). Förstå och använda tal – en handbok. Upplaga 2:1. Göteborg: NCM (244 s)
Persson, Annika & Wiklund, Lena (2017). Hur långt är ett äppelskal? – tematiskt arbete i förskoleklass. Stockholm: Liber (242 s)
Skemp, Richard (1976). Relational understanding and instrumental understanding. Mathematics Teaching, 77, 20 - 26 (7 s). Tillgänglig i elektronisk form på Malmö högskolas bibliotek.
Solem Heiberg, Ida , Alseth, Björnar & Nordberg, Gunnar (2011). Tal och tanke. Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Stockholm: Studentlitteratur (392 s)
Härtill kommer Skolverkspublikationer samt ca 200 sidor valbar litteratur inom matematikdidaktik.