Björklund Boistrup, Lisa. (2013). Bedömning i matematik pågår! : återkoppling för elevers engagemang och lärande. Stockholm: Liber. (217 s)
Grevholm, Barbro (red) (2012). Lära och undervisa i matematik från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedts (320 s)
Harrison, Christine, & Howard, Sally. (2012). Bedömning för lärande i årskurs F-5: Inne i "the Primary Black Box". Stockholm: Stockholms universitets förlag.
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk. Om retorik och skrivande 2 (rev) uppl. Lund: Studentlitteratur (146 s)
Löwing, Madeleine (2008). Grundläggande aritmetik. Matematikdidaktik för lärare. Lund: Studentlitteratur (308 s)
McIntosh, Alistair (2009). Förstå och använda tal – en handbok. (NCM 2009) Göteborg: NCM (244 s)
Persson, Annika & Wiklund, Lena (2017). Hur långt är ett äppelskal? – tematiskt arbete i förskoleklass. Stockholm: Liber AB (242 s)
Skemp, Richard (1976). Relational understanding and instrumental understanding. Mathematics Teaching, 77, 20 - 26 (7 s). Tillgänglig i elektronisk form på Malmö högskolas bibliotek.
Solem, Ida Heiberg, Alseth, Björnar & Nordberg, Gunnar (2011). Tal och tanke. Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Stockholm: Studentlitteratur (392 s)
Härtill kommer Skolverkspublikationer samt ca 200 sidor valbar litteratur inom matematikdidaktik.