Boaler, Jo (2011). Elefanten i klassrummet. Att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik. Stockholm: Liber (212s)
Bråting ,Kajsa, Sollervall, Håkan & Staedler, Erika (2013). Geometri för lärare. Lund; Studentlitteratur (148s)
Bråting, Kajsa; Sollervall, Håkan & Stadler, Erika (2019).?Sannolikhet och statistik för lärare. Lund: Studentlitteratur. (104 s)
Grevholm, Barbro (red) (2012). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedt (320 s) (i urval 110s)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk. Om retorik och skrivande 2 (rev) uppl. Lund: Studentlitteratur (146 s)
Pettersson, Astrid m.fl. (2010). Bedömning av kunskap - för lärande och undervisning i matematik. Matematikdidaktiska texter. Stockholm: PRIM-gruppen (104 s)
Rystedt, Elisabeth & Trygg, Lena (2010).?Laborativ matematikundervisning - vad vet vi??Göteborg: NCM (72 s)
Skolverket (2017). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.
Solem, Ida Heiberg, Alseth, Björnar & Nordberg, Gunnar (2011). Tal och tanke. Matematikundervisning från förskoleklass till årskurs 3. Stockholm: Studentlitteratur (392 s) (i urval 180s, områden inom geometri, sannolikhet och statistik)
Dessutom tillkommer litteratur, styrdokument, filmer och artiklar inom geometri, sannolikhet och statistik samt matematikdidaktik som ingår i studieplanerna för kursen.