Bråting, Kajsa; Sollervall, Håkan. & Stadler, Erika (2013). Geometri för lärare. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (115 s)
Grevholm, Barbro (red.) (2012). Lära och undervisa matematik: från förskoleklass till åk 6. Stockholm: Norstedt. (kapitel 2, 3 och 6, 70 s)
Holmqvist, Mona, (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups Utbildning. (kapitel 1-8, 110 s)
Lundgren, Ulf P.; Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. (5. uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. (kapitel 7 och 8, 150 s)
Roos, Helena. (2020). Inkluderande matematikundervisning. Stockholm: Natur & Kultur. (kapitel 1, 3-8, 75 s)
Solem, Ida. H.; Alseth, Björnar; Eriksen, Elisabeta & Smestad, Björn (2019). Tal och tanke 2. Matematikundervisning från årskurs 4 till 6. (1. uppl.). Lund: Studentlitteratur. (kapitel 1, 2, 4 och 5, 180 s)
Wahlström, Ninni (2019). Didaktik – ett professionsbegrepp. Malmö: Gleerups. (kapitel 1, 2, 3 och 4, 114 s)
Dessutom tillkommer litteratur, styrdokument, filmer och artiklar som publiceras på lärplattformen Canvas.