Andersson, Björn (2011). Att utveckla undervisning i naturvetenskap, kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik. Lund: Studentlitteratur. (ca 100 s)
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2017). Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6. Malmö: Gleerups. (ca 130 s)
Elfström Ingela; Nilsson, Bodil; Sterner, Lillemor & Wehner-Godée, Christina (2014). Barn och naturvetenskap – upptäck, utforska, lära. Stockholm: Liber. (110 s)
Hansson, Lena & Leden, Lotta (2016). Working with the nature of science in physics class: turning ‘ordinary’ classroom situations into nature of science learning situations. http://dx.doi.org/10.1088/0031-9120/51/5/055001 (6 s)
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Libers förlag (ca 180 s)
Ideland, Malin & Malmberg, Claes (red.) 2012. Naturvetenskap och yngre barn. Malmö högskola (20 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2015) Undervisa i Teknik. Malmö: Gleerups (180 s)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk. Lund: Studentlitteratur (146s)
Sjukvårdsupplysningen: www.1177.se
Artiklar och internetsidor kan tillkomma