Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2017). Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6. Malmö: Gleerups. (190 s)
Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Nilsson, Karin; Sallnäs, Dora (2015). Naturvetenskapens bärande idéer i praktiken. Metodik för lärare F-6. Malmö: Gleerups.
Grönte, Veronika (2006). Berättarteknik. Uppsala: Nationellt centrum för biologi (40s). Tillgänglig via internet.
Holmqvist, Mona (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups. (kapitel 1-8, 110 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2015). Undervisa i teknik. Malmö: Gleerups. (160 s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. (5. uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. (Kapitel 7 och 8, 150 s)
Skolverket (2014). Förskoleklassen: uppdrag, innehåll och kvalitet. Tillgänglig via internet.
Skolverket (2011). Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Tillgänglig via internet.
Wahlström, Ninni (2019). Didaktik – ett professionsbegrepp. Malmö: Gleerups. (kapitel 1, 2, 3 och 4, 114 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)