Obligatorisk litteratur:
Areskoug, Mats, Ekborg, Margareta, Lindahl. Britt & Rosberg Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer. (3:e uppl.) Malmö. Gleerups. (kap. 2-3, 5-9; 154 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2022). Undervisa i teknik för lärare i grundskolan. (3:e uppl.). Malmö. Gleerups. (kap. 1-4 och 6; 191 s)
Pleijel, Håkan (2022). Ekologi: en introduktion. (2:a uppl.). Malmö. Gleerups. (219 s)
Sundin, Bosse (2006). Den kupade handen. Stockholm. Carlsson bokförlag. (362 s)
Åkesson Nilsson, Gunilla (2019). Våra byggstenar: grundläggande kemi för grundlärare f-6. (3:e uppl.). Rödeby: Gunilla Åkesson Nilsson. (kap. 1-3, 5-7 och 16; 62 s)
Östklint, Olle, Johansson, Sverker & Anderberg, Elsie (2012). Fysik för lärare. Lund. Studentlitteratur. (kap. 1, 3, 5, 7, 10 och 17; 91 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)