Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer, 3 uppl: För lärare F-6. Malmö: Gleerups utbildning. (kap. 2, 4, 34 s)
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber.
(kap. 6, 9, 33 s)
Holmqvist, Mona (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups utbildning. (kapitel 1-8, 110 s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger. & Liberg, Caroline. (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. (5. uppl.). Stockholm: Natur & Kultur. (Kapitel 7 och 8, 150 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2020). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan.?2 uppl. Malmö: Gleerups utbildning.
(kap. 4, 53 s)
Kroppen – 1177 Vårdguiden: Så fungerar kroppen.
(Tillgänglig via internet)
Ljung, Johanna (2004). Kroppens kemi – om balans, obalans och botemedel. Stockholm: Liber. (kap.4, 5, 7, 50 s)
Wahlström, Ninni (2019). Didaktik – ett professionsbegrepp. Malmö: Gleerups. (kapitel 1, 2, 3 och 4, 114 s)
Östlind, Olle; Johansson, Sverker & Anderberg Elsie (2012). Fysik för lärare. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. (kap.12-13, 40 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 200 s)