Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt & Rosberg, Maria (2020). Naturvetenskapens bärande idéer, för lärare F-6, 3 uppl. Malmö: Gleerups utbildning. (kap. 2, 3, 4, 79 s)
Areskoug Mats & Eliasson, Per (2017). Energi för hållbar utveckling. Lund: Studentlitteratur. (kap. 1, 3, 4, 5, 6, 116 s)
Helldén, Gustav; Högström, Per; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Liber. (kap. 6, 9, 14, 48 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2020). Undervisa i teknik. För lärare i grundskolan. 2 uppl. Malmö: Gleerups utbildning. (kap. 4, 5, 6, 103 s)
Kungliga Vetenskapsakademin (2011). Kemi – den gränslösa vetenskapen. (112 s). (Tillgänglig på internet)
Ljung, Johanna (2004). Kroppens kemi – om balans, obalans och botemedel. Stockholm: Liber. (kap. 4, 5, 7, 50 s)
Vårdguiden – 1177. Så fungerar kroppen. (Tillgänglig via internet)
Åkerfeldt, Anna; Källander, Susanne & Selander, Staffan (2018). Programmering: Introduktion till digital kompetens i grundskolan. Stockholm: Liber. (160 s)
Östlind, Olle; Johansson, Sverker & Anderberg Elsie (2012). Fysik för lärare. 1 uppl. Lund: Studentlitteratur. (kap. 11, 12, 13, 16, 69 s)
Artiklar, kortare bokutdrag och nätresurser tillkommer (ca 150 s)