I denna teoretiska delkurs behandlas huvudområdet: omvårdnad, dess framväxt och utveckling som evidensbaserat ämne och vetenskap. Delkursen fokuserar centrala värden inom omvårdnad och allmänsjuksköterskans kompetensområde såsom dess teoretiska bakgrund, förekommande begrepp och dess värdegrund. Innehållet fokuserar även på etik, mänskliga rättigheter, jämlik och jämställd vård samt mångfald. Omvårdnadsprocessen behandlas i delkursen som en modell för sjuksköterskans bedömning, planering, utförande, dokumentation och utvärdering. Dessutom introduceras vårdens sex kärnkompetenser samt styrdokument relevanta för sjuksköterskans professionella yrkesutövning. I kursen ingår även akademiskt skrivande.
Omvårdnad: teori och prekliniska färdigheter
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Sjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet
Kursinnehåll
Kursens innehåll är fördelat på tre delkurser. I delkurs 1 behandlas omvårdnad som ämne, vetenskap och profession. I delkurs 2 behandlas pedagogik med inriktning mot handledning och i delkursen 3 behandlas och tränas praktiska färdigheter som förberedelser inför det patientnära arbetet. Omvårdnad och omvårdnadsprocessen behandlas i kursen utifrån ramverket Fundamentals of Care och de sex kärnkompetenserna.
Kursen består av tre delkurser:
Kursen ger studenten kunskap i grundläggande begrepp för handledning så som lärande, kompetens och reflektion. Kommunikationens teoretiska grunder introduceras.
I denna praktiskt inriktade delkurs förbereds studenten med utgångspunkt i kärnkompetenserna för det professionella patientnära arbetet samt tränas i upplevelsen av att vara patient. Delkursen omfattar patientobservationer, omvårdnadsåtgärder och medicinsk-tekniska arbetsuppgifter såsom venprovtagning, injektioner, infusioner och kateterisering, utifrån evidensbaserad och hållbar hälso- och sjukvård. Dessutom praktiseras omvårdnadsprocessen och en modell för praktiskt färdighetsutövande. Delkursen omfattar även ergonomiska, aseptiska och hygieniska principer samt hjärt- och lungräddning. Vidare ingår hantering av läkemedel.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Kurslitteratur
Course literature HT 2023
Jacob Birkler, (2022) Vetenskapsteori: En grundbok. (3:e upplagan) Stockholm: Liber. 158 av 158 sid.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (3:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 74 av 760 sid.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 226 sid av 488.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS): www.fass.se.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 270 av 712 sid.
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. ca 50 sid.
Jangland E, Muntlin Å, (2020) Fundamentals of Care: Klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. Sid 199.
Lilja Andersson P, Hommel A, (2012) Vården inifrån: när sjuksköterskan blir patient. Stockholm: Natur & Kultur. 177 sid.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. Stockholm: Liber. (2:a upplagan) 345 s.
Sarvimäki A, Stenbock-Hult B, (2008) Omvårdnadens etik: Sjuksköterskan och det moraliska rummet. Liber. 100 sid.
Staaf A, Wendel L, Zanderin L, (2012) Hälso- och sjukvårdsrätt: en introduktion för professionsutbildningar. Malmö: Liber. 151 sid.
Vetenskapliga artiklar och föreläsningsanteckningar om ca. 50 sidor tillkommer.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. 712 sid.
Sandberg H, (Red) (2022) Pedagogik för sjuksköterskor (2:upplagan). Lund: Studentlitteratur. ca 150 av 360 sid.
Boman L, Wikström C, (2019) Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. (2:a upplagan) Lund: Studentlitteratur. Ca 446 sid av 526 sid.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (3:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 224 sid av 760 sid.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 46 sid av 488 sid.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 40 sid av 712 sid.
Jangland E, Muntlin Å, (2020) Fundamentals of Care: Klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. Sid 199.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. Stockholm: Liber. (2:a upplagan) ca. 50 sid av 345 sid.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm: Natur & kultur. 228 sid.
Vårdhandboken, www.vårdhandboken.se
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber Ca 50 sid av 313 sid.
Vetenskapliga artiklar om ca 50 sidor tillkommer.
Course literature VT 2024
Birkler, J, (2022) Vetenskapsteori: En grundbok. (3:e upplagan) Stockholm: Liber. 158 av 158 sid.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (3:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 74 av 760 sid.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 226 sid av 488.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS): www.fass.se.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 270 av 712 sid.
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. ca 50 sid.
Jangland E, Muntlin Å, (2020) Fundamentals of Care: Klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. 199 sid.
Lilja Andersson P, Hommel A, (2012) Vården inifrån: när sjuksköterskan blir patient. Stockholm: Natur & Kultur. 177 sid.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. Stockholm: Liber. (2:a upplagan) 345 sid.
Sarvimäki A, Stenbock-Hult B, (2008) Omvårdnadens etik: Sjuksköterskan och det moraliska rummet. Liber. 100 sid.
Staaf A, Wendel L, Zanderin L, (2012) Hälso- och sjukvårdsrätt: en introduktion för professionsutbildningar. Malmö: Liber. 151 sid.
Vetenskapliga artiklar och föreläsningsanteckningar om ca. 50 sidor tillkommer.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. 712 sid.
Sandberg H, (Red) (2022) Pedagogik för sjuksköterskor (2:upplagan). Lund: Studentlitteratur. ca 150 av 360 sid.
Boman L, Wikström C, (2019) Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. (2:a upplagan) Lund: Studentlitteratur. Ca 446 sid av 526 sid.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (3:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 224 sid av 760 sid.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 46 sid av 488 sid.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 40 sid av 712 sid.
Jangland E, Muntlin Å, (2020) Fundamentals of Care: Klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. Sid 199.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. Stockholm: Liber. (2:a upplagan) ca. 50 sid av 345 sid.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm: Natur & kultur. 228 sid.
Vårdhandboken, www.vårdhandboken.se
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber Ca 50 sid av 313 sid.
Vetenskapliga artiklar om ca 50 sidor tillkommer.
Kurslitteratur inom delkurs
1. Omvårdnadens teoretiska grunder
Jacob Birkler, (2022) Vetenskapsteori: En grundbok. (3:e upplagan) Stockholm: Liber. 158 av 158 sid.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (3:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 74 av 760 sid.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 226 sid av 488.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS): www.fass.se.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 270 av 712 sid.
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. ca 50 sid.
Jangland E, Muntlin Å, (2020) Fundamentals of Care: Klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. Sid 199.
Lilja Andersson P, Hommel A, (2012) Vården inifrån: när sjuksköterskan blir patient. Stockholm: Natur & Kultur. 177 sid.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. Stockholm: Liber. (2:a upplagan) 345 s.
Sarvimäki A, Stenbock-Hult B, (2008) Omvårdnadens etik: Sjuksköterskan och det moraliska rummet. Liber. 100 sid.
Staaf A, Wendel L, Zanderin L, (2012) Hälso- och sjukvårdsrätt: en introduktion för professionsutbildningar. Malmö: Liber. 151 sid.
Vetenskapliga artiklar och föreläsningsanteckningar om ca. 50 sidor tillkommer.
1. Omvårdnadens teoretiska grunder
Birkler, J, (2022) Vetenskapsteori: En grundbok. (3:e upplagan) Stockholm: Liber. 158 av 158 sid.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (3:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 74 av 760 sid.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 226 sid av 488.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS): www.fass.se.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 270 av 712 sid.
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. ca 50 sid.
Jangland E, Muntlin Å, (2020) Fundamentals of Care: Klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. 199 sid.
Lilja Andersson P, Hommel A, (2012) Vården inifrån: när sjuksköterskan blir patient. Stockholm: Natur & Kultur. 177 sid.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. Stockholm: Liber. (2:a upplagan) 345 sid.
Sarvimäki A, Stenbock-Hult B, (2008) Omvårdnadens etik: Sjuksköterskan och det moraliska rummet. Liber. 100 sid.
Staaf A, Wendel L, Zanderin L, (2012) Hälso- och sjukvårdsrätt: en introduktion för professionsutbildningar. Malmö: Liber. 151 sid.
Vetenskapliga artiklar och föreläsningsanteckningar om ca. 50 sidor tillkommer.
2. Handledning I
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. 712 sid.
Sandberg H, (Red) (2022) Pedagogik för sjuksköterskor (2:upplagan). Lund: Studentlitteratur. ca 150 av 360 sid.
2. Handledning I
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. 712 sid.
Sandberg H, (Red) (2022) Pedagogik för sjuksköterskor (2:upplagan). Lund: Studentlitteratur. ca 150 av 360 sid.
3. Omvårdnad – prekliniska färdigheter
Boman L, Wikström C, (2019) Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. (2:a upplagan) Lund: Studentlitteratur. Ca 446 sid av 526 sid.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (3:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 224 sid av 760 sid.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 46 sid av 488 sid.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 40 sid av 712 sid.
Jangland E, Muntlin Å, (2020) Fundamentals of Care: Klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. Sid 199.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. Stockholm: Liber. (2:a upplagan) ca. 50 sid av 345 sid.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm: Natur & kultur. 228 sid.
Vårdhandboken, www.vårdhandboken.se
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber Ca 50 sid av 313 sid.
Vetenskapliga artiklar om ca 50 sidor tillkommer.
3. Omvårdnad – prekliniska färdigheter
Boman L, Wikström C, (2019) Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. (2:a upplagan) Lund: Studentlitteratur. Ca 446 sid av 526 sid.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (3:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 224 sid av 760 sid.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 46 sid av 488 sid.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 40 sid av 712 sid.
Jangland E, Muntlin Å, (2020) Fundamentals of Care: Klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund: Studentlitteratur AB. Sid 199.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. Stockholm: Liber. (2:a upplagan) ca. 50 sid av 345 sid.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm: Natur & kultur. 228 sid.
Vårdhandboken, www.vårdhandboken.se
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber Ca 50 sid av 313 sid.
Vetenskapliga artiklar om ca 50 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).