I denna teoretiska delkurs behandlas huvudområdet: omvårdnad, dess framväxt och utveckling som evidensbaserat ämne och vetenskap. Delkursen fokuserar centrala värden inom omvårdnad och allmänsjuksköterskans kompetensområde såsom dess teoretiska bakgrund, förekommande begrepp och dess värdegrund. Innehållet fokuserar även på mänskliga rättigheter, jämlik och jämställd hälsa samt kulturmedvetenhet. Omvårdnadsprocessen behandlas i delkursen som en modell för sjuksköterskans bedömning, planering, utförande, dokumentation och utvärdering. Dessutom introduceras vårdens sex kärnkompetenser samt styrdokument relevanta för sjuksköterskans professionella yrkesutövning. I kursen ingår även akademiskt och professionellt skrivande.
Omvårdnad: teori och prekliniska färdigheter
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Sjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet
Kursinnehåll
Kursens innehåll är fördelat på tre delkurser. I delkurs 1 behandlas omvårdnad som ämne, vetenskap och profession. I delkurs 2 behandlas pedagogik med inriktning mot handledning och i delkursen 3 behandlas och tränas praktiska färdigheter som förberedelser inför det patientnära arbetet. Vårdens sex kärnkompetenser och omvårdnadsprocessen behandlas i samtliga delkurser.
Bedömningsformer för hela kursen
Betygen underkänd, godkänd eller väl godkänd ges för delkurs 1. I delkurs 2 och 3 ges betygen underkänd eller godkänd. Betyg sätts utifrån fastställda betygskriterier i studiehandledningen. För att erhålla godkänt betyg på hela kursen krävs att samtliga examinationer och obligatoriska moment är genomförda och bedömts som godkända. För att erhålla betyget väl godkänd i kursen krävs även att betygskriterierna för väl godkänd är uppfyllda i delkurs 1.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kursen består av tre delkurser:
Kursen ger studenten kunskap i grundläggande begrepp för handledning så som lärande, kompetens och reflektion. Kommunikationens teoretiska grunder introduceras.
I denna praktiskt inriktade delkurs förbereds studenten med utgångspunkt i kärnkompetenserna för det professionella patientnära arbetet samt tränas i upplevelsen av att vara patient. Delkursen omfattar patientobservationer, omvårdnadsåtgärder och medicinsk-tekniska arbetsuppgifter, som tar sin utgångspunkt i evidensbaserad och hållbar hälso- och sjukvård, exempelvis venprovtagning, injektioner, infusioner och kateterisering. Dessutom praktiseras omvårdnadsprocessen och en modell för praktiskt färdighetsutövande. Delkursen omfattar även ergonomiska, aseptiska och hygieniska principer samt hjärt- och lungräddning. Vidare ingår hantering och beräkning av läkemedel.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 16/A14.
Kurslitteratur
Dysthe O, Hertzberg F, Lökensgard Hoel T, (2011) Skriva för att lära. Lund: Studentlitteratur. 210 sid.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (3:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 74 av 760 sid.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 226 sid av 488.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (2:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 270 av 712 sid.
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. ca 50 sid.
Lilja Andersson P, Hommel A, (2012) Vården inifrån: när sjuksköterskan blir patient. Stockholm: Natur & Kultur. 177 sid.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. Stockholm: Liber. 345 s.
McKenna H, Pajnikar M, Murphy F, (2014) Fundamentals of Nursing Models, Theories and Practice. Oxford: Wiley. Ca 150 av 245 sid.
Sarvimäki A, Stenbock-Hult B, (2008) Omvårdnadens etik: Sjuksköterskan och det moraliska rummet. Liber. 100 sid.
Staaf A, Wendel L, Zanderin L, (2012) Hälso- och sjukvårdsrätt: en introduktion för professionsutbildningar. Malmö: Liber. 151 sid.
Thurén T, (2007) Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm. Liber 184 av 184 sid.
Vetenskapliga artiklar om ca 50 sidor tillkommer.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 30 av 71 sid.
Sandberg H, (Red) (2017) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. Ca 57 av 360 sid.
Boman L, Wikström C, (2019) Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. (2:a upplagan) Lund: Studentlitteratur. Ca 446 sid av 526 sid.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (3:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 224 sid av 760 sid.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 46 sid av 488 sid.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 40 sid av 712 sid.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. Stockholm: Liber. (2:a upplagan) Ca 50 sid 374 sid.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm: Natur & kultur. 228 sid.
Vårdhandboken, www.vårdhandboken.se
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber Ca 50 sid av 313 sid.
Vetenskapliga artiklar om ca 50 sidor tillkommer.
1. Omvårdnadens teoretiska grunder
Dysthe O, Hertzberg F, Lökensgard Hoel T, (2011) Skriva för att lära. Lund: Studentlitteratur. 210 sid.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (3:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 74 av 760 sid.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 226 sid av 488.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (2:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 270 av 712 sid.
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. ca 50 sid.
Lilja Andersson P, Hommel A, (2012) Vården inifrån: när sjuksköterskan blir patient. Stockholm: Natur & Kultur. 177 sid.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. Stockholm: Liber. 345 s.
McKenna H, Pajnikar M, Murphy F, (2014) Fundamentals of Nursing Models, Theories and Practice. Oxford: Wiley. Ca 150 av 245 sid.
Sarvimäki A, Stenbock-Hult B, (2008) Omvårdnadens etik: Sjuksköterskan och det moraliska rummet. Liber. 100 sid.
Staaf A, Wendel L, Zanderin L, (2012) Hälso- och sjukvårdsrätt: en introduktion för professionsutbildningar. Malmö: Liber. 151 sid.
Thurén T, (2007) Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm. Liber 184 av 184 sid.
Vetenskapliga artiklar om ca 50 sidor tillkommer.
2. Handledning I
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 30 av 71 sid.
Sandberg H, (Red) (2017) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. Ca 57 av 360 sid.
3. Omvårdnad – prekliniska färdigheter
Boman L, Wikström C, (2019) Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. (2:a upplagan) Lund: Studentlitteratur. Ca 446 sid av 526 sid.
Edberg A-K, Wijk H, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa (3:a upplagan). Lund: Studentlitteratur AB. Ca 224 sid av 760 sid.
Ehrenberg A, Wallin L, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 46 sid av 488 sid.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. (3:a upplagan) Lund: Studentlitteratur AB. Ca 40 sid av 712 sid.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. Stockholm: Liber. (2:a upplagan) Ca 50 sid 374 sid.
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm: Natur & kultur. 228 sid.
Vårdhandboken, www.vårdhandboken.se
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber Ca 50 sid av 313 sid.
Vetenskapliga artiklar om ca 50 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att kursvärdering genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i slutet av kursen. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.