I delkursen behandlas och diskuteras grundläggande begrepp och teorier inom kvalitativ omvårdnadsforskning. Forskningsprocessens olika delar såsom datainsamling, forskningsetik samt tolkning och analys av data behandlas avseende olika studiedesigner.
Omvårdnad: Forskningsmetodik I
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Sjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet
Kursinnehåll
Innehållet i kursen är fördelat över tre delkurser. I delkurs 1 behandlas kvalitativa metoder och i delkurs 2 behandlas kvantitativa metoder. Delkurs 3 utgör ett skriftligt fördjupningsarbete där begrepp och fenomen inom huvudområdet omvårdnad utforskas och kritiskt diskuteras i relation till kvalitativa och kvantitativa metoder. Forskningsetik presenteras och kärnkompetenserna - evidensbaserad vård och informatik, ingår som ett övergripande tema i delkurserna. Grupphandledning i omvårdnad ingår utifrån programmets progressionsspår för denna aktivitet.
Kursen består av 3 delkurser:
I delkursen behandlas och diskuteras kvantitativa metoder inom omvårdnadsforskning med fokus på forskningsprocessen, vanliga studiedesigner, metoder för datainsamling och analys samt forskningsetik.
I delkursen tillämpar studenten strategier för informationssökning och utvecklar och fördjupar sin kunskap och förmåga att utifrån ett kritiskt förhållningssätt utforska samt problematisera ett valt begrepp inom huvudområdet omvårdnad i en akademiskt skriven text.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
För tillträde till termin 3 ska kurserna OM111B och OM112A vara godkända.
Kurslitteratur
Henricson M, (red.) (2017) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur. 510 s.
Vetenskapsrådet (1999) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. 20 s.
Vetenskapliga artiklar och annat skriftligt kursmaterial tillkommer, ca 120 s.
Ejlertsson G, (2019) Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur. 275 s.
Henricson M, (red.) (2017) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur. 510 s.
Vetenskapsrådet (1999) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. 20 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca. 100 s.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Hälsa och samhälle, Malmö universitet.
Henricson M, (red.) (2017) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur. 510 s.
McKenna H, Pajnkihar M, Murphy F, (2014) Fundamentals of nursing models, theories and practice. Chichester: Wiley-Blackwell. 225 s.
Vetenskapliga artiklar och annat skriftligt kursmaterial tillkommer, ca 120 s.
1. Kvalitativa metoder inom omvårdnadsforskning
Henricson M, (red.) (2017) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur. 510 s.
Vetenskapsrådet (1999) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. 20 s.
Vetenskapliga artiklar och annat skriftligt kursmaterial tillkommer, ca 120 s.
2. Kvantitativa metoder inom omvårdnadsforskning
Ejlertsson G, (2019) Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur. 275 s.
Henricson M, (red.) (2017) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur. 510 s.
Vetenskapsrådet (1999) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. 20 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca. 100 s.
3. Fördjupningsarbete
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Hälsa och samhälle, Malmö universitet.
Henricson M, (red.) (2017) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur. 510 s.
McKenna H, Pajnkihar M, Murphy F, (2014) Fundamentals of nursing models, theories and practice. Chichester: Wiley-Blackwell. 225 s.
Vetenskapliga artiklar och annat skriftligt kursmaterial tillkommer, ca 120 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att kursvärdering genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i slutet av kursen. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.