I delkursen belyses evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap avseende den reproduktiva hälsan hos kvinnor och män i olika åldrar. Kursen innehåller anatomi, fysiologi, patologi och omvårdnad relaterat till fertil ålder, graviditet, förlossning, barnsängstid, klimakterium, sexuellt överförbara sjukdomar, gynekologiska sjukdomar samt andrologi. Psykisk ohälsa i samband med graviditet belyses. Vidare diskuteras mänskliga rättigheter omfattande mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, könsstympning, omskärelse, estetisk intimkirurgi, abortlagstiftning, screening avseende cervixcancer och konventioner utifrån etiska frågeställningar och författningar. I delkursen ingår simuleringsövningar på Praktikum vid Kvinnokliniken inom reproduktiv hälsa och ohälsa. Omvårdnadsprocessen, professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande utifrån personcentrerad vård diskuteras.
Omvårdnad: Reproduktiv hälsa, barnsjukvård, psykiatrisk vård, primärvård samt handledning
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Sjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet
Kursinnehåll
Kursens innehåll är fördelat över 6 delkurser. Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande där reflektion ingår som metod för att även utveckla empatiskt och etiskt förhållningssätt. Av terminens 20 veckor är 10 veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där undervisning under kvällar, nätter och helger ingår (delkurs 2,4,5). Omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans roll och funktion vid fysisk och psykisk hälsa och ohälsa hos människor i olika åldrar och med olika livssituation diskuteras kritiskt i förhållande till kärnkompetenserna; personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, säker vård och informatik. Omvårdnad och behandling vid fysisk och psykisk hälsa och ohälsa diskuteras även utifrån samhällsförhållanden, hållbarhet, jämlikhet och mänskliga rättigheter med fokus på våld i nära relationer, mäns våld mot kvinnor och våld mot barn. I kursen behandlas även teorier och modeller för handledning och hälsopedagogiskt arbete samt teoretisk tillämpning av säker läkemedelsberäkning. Kursen syftar till att leda till fördjupade kunskaper och färdigheter avseende omvårdnad, hälsofrämjande insatser, förebyggande arbete, bedömning och behandling avseende barns, ungdomars, kvinnor och mäns fysiska och psykiska hälsa och ohälsa i relation till människans livssituation och samhällsförhållanden. Kursen ska även leda till fördjupade kunskaper om modeller för hälsopedagogiskt arbete samt olika handledningsmodeller.
Bedömningsformer för hela kursen
För hela kursen och i delkurs 1-5 ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkursen 6 ges betygen Underkänd och Godkänd. Betygen för momenten i delkurserna sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledning). För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs uppnåtts. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget Väl godkänd på de skriftliga tentamina i delkurserna 1-5.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Ingen ledighet beviljas under VFU. Vid frånvaro under VFU ska klinisk adjunkt som är ansvarig för bedömningen, handledare och student komma överens om hur komplettering ska ske.
För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omprovstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga i enligt men den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga i enligt men den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
I delkursen belyses evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap. Kursen innehåller hälsofrämjande och förebyggande åtgärder och omvårdnad vid akuta hälsoproblem och barnolycksfall samt långvarig ohälsa hos barn och ungdomar. Barn och ungdomars fysiska, psykiska och sociala utveckling behandlas. Vidare diskuteras mänskliga rättigheter utifrån FN:s barnkonvention om barn och ungdomars rättigheter och lika värde samt våld mot barn, i ett nationellt och internationellt perspektiv. Delkursen behandlar även barn och ungdomars samt familjers likabehandling med fokus på ett hållbart och jämställt föräldraskap inom hälso- och sjukvård utifrån etiska frågeställningar, konventioner och författningar. Familjeperspektivet introduceras och diskuteras. I delkursen ingår 64 timmars VFU inom barnsjukvård där professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med barn, ungdomar och deras vårdnadshavare/föräldrar. Vidare diskuteras samverkan i team, säker vård samt familje- och personcentrerad omvårdnad inom barnsjukvården.
I delkursen belyses teorier och modeller inom sjuksköterskans pedagogiska arbete samt olika handledningsmodeller. Betydelsefulla begrepp för pedagogiskt hälsoarbete såsom attityder, värderingar, jämställdhet, kommunikation, samtal, information, handledning och undervisning behandlas. Vidare presenteras betydelsen av synen på hälsa och sjukdom i sjuksköterskans pedagogiska arbete. Etiska frågeställningar i hälsofrämjande arbete lyfts fram, värderas och diskuteras, liksom strategier för planering, genomförande och kritisk granskning av pedagogiska interventioner. Fortsatt obligatorisk grupphandledning i omvårdnad.
I delkursen belyses evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap. I delkursen diskuteras befolkningens psykiska hälsa och ohälsa, hälsofrämjande och förebyggande åtgärder avseende psykisk hälsa och ohälsa samt mänskliga rättigheter avseende mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Omvårdnad vid psykiatriska sjukdomstillstånd så som; psykossjukdom, affektiva sjukdomar, ångesttillstånd, neuropsykiatriska tillstånd, beroendetillstånd, kris och krisförlopp samt suicid behandlas. Dessutom behandlas medicinska, psykologiska och pedagogiska behandlingsmetoder samt farmakologisk behandling vid psykisk sjukdom och ohälsa. Vidare belyses aktuella lagar och författningar samt närståendes situation. I delkursen ingår 128 timmars VFU fördelade på fyra veckor inom psykiatrisk vård, alternativt rättspsykiatrisk vård. Professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med patienter och deras närstående.
I delkursen belyses evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap. I delkursen diskuteras informatik/eHälsa, triagering, hälsofrämjande och förebyggande åtgärder avseende folkhälsoproblem och personcentrerad vård. Fysisk och psykisk hälsa/ohälsa belyses utifrån människors olika livsvillkor och förutsättningar samt mänskliga rättigheter i relation till jämlik hälsa och utifrån ett samhällsperspektiv. Vidare diskuteras etiska frågeställningar och kulturella skillnaders inverkan på vård och författningar. I delkursen ingår 128 timmars VFU fördelade på fyra veckor inom öppen hälso- och sjukvård. Professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med patienter och deras närstående.
Delkursen omfattar teoretiska övningar gällande beräkningar kopplat till säker läkemedelshantering utifrån iordningställande samt administrering av läkemedelsordinationer.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
För tillträde till termin 4 skall kurserna OM111B, OM112A, samt kurs OM121B vara godkända.
Kurslitteratur
Gemensam kurslitteratur för samtliga delkurser
Ehnfors M, Ehrenberg A, Thorell Ekstrand I, (2021) VIPS-boken – Välbefinnande integritet prevention säkerhet. Lund: Studentlitteratur, 296 s
FASS, www.FASS.se Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen)
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. Ca 50 s. Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (upplaga 2) Stockholm: Liber. 374 s.
Sinisalo, E & Moser Hällen, L (Red.), (2018) Våld i nära relationer Socialt arbete i forskning, teori och praktik. Stockholm: Liber AB. 382 s.
Vårdhandboken. Elekronisk resurs.
Vetenskapliga artiklar och rapporter tillkommer i delkurs 1-5
Arver S, Damber J-E, Giwercman A. (2017) Andrologi. Lund: Studentlitteratur, 287 s.
Borgfeldt C, Sjöblom I, Strevens H, Wangel, A-M, (2019) Obstetrik och gynekologi för sjuksköterskor. Upplaga 5. Lund: Studentlitteratur. 256 s.
Hallström I, Lindberg T, (2015) Pediatrisk omvårdnad. Stockholm: Liber, ca 80s. Inera AB, (2015) Rikshandboken i barnhälsovård. Elektronisk resurs.
Utrikesdepartementets (2006) Mänskliga rättigheter. Konventionen om barns rättigheter. Stockholm: Regeringskansliet, 80 s.
Nordiskt närverk för barn och ungas rätt och behov inom hälso- och sjukvård (NOBAB), (2020). Elektronisk resurs.
Holm Ivarsson B, (2016) Motiverande samtal i hälso-och sjukvården. Stockholm: Gothia Fortbildning AB, 112 s.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 62 s.
Sandberg H, (2014) Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet. Lund: Studentlitteratur. 368 s. Sandberg H, (2017) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 359 s
Tveiten S, (2018) Hälsopedagogik. Lund: Studentlitteratur. 256 s.
Allgulander C, (2019) Klinisk psykiatri. (4:e uppl) Lund, Studentlitteratur. 432 s.
Salander- Renberg E, Sunnqvist C, Westrin Å, Wærn M, Jokinen J, Runeson B, (2013) Suicidnära patienter: kliniska riktlinjer för utredning och vård. Stockholm: Svenska Psykiatriska Föreningen och Gothia Fortbildning, 91 s.
Thoresen H, Simonsen T (Red.), (2021) Illustrerad farmakologi. Lund: Studentlitteratur, 29 s
Skärsäter I, Wiklund Gustin L, (2019) Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grund nivå. (3e uppl.). Lund: Studentlitteratur, ca 600 s
Bökberg C, (Red) (2013) Omvårdnad i primärvården. Lund: Studentlitteratur. 288 s. Eklundh T, (2013) Psykiatri för primärvården. Lund: Studentlitteratur. 335 s.
Martin L, (2018) Informatik i vården. Lund: Studentlitteratur. 294 s.
Björkman A-M, (2009) Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Lund: Studentlitteratur, 117 s.
Alternativt
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur. 228 s
Kurslitteratur inom delkurs
1. Reproduktiv hälsa och ohälsa
Arver S, Damber J-E, Giwercman A. (2017) Andrologi. Lund: Studentlitteratur, 287 s.
Borgfeldt C, Sjöblom I, Strevens H, Wangel, A-M, (2019) Obstetrik och gynekologi för sjuksköterskor. Upplaga 5. Lund: Studentlitteratur. 256 s.
2. Barn och ungdomars hälsa och ohälsa
Hallström I, Lindberg T, (2015) Pediatrisk omvårdnad. Stockholm: Liber, ca 80s. Inera AB, (2015) Rikshandboken i barnhälsovård. Elektronisk resurs.
Utrikesdepartementets (2006) Mänskliga rättigheter. Konventionen om barns rättigheter. Stockholm: Regeringskansliet, 80 s.
Nordiskt närverk för barn och ungas rätt och behov inom hälso- och sjukvård (NOBAB), (2020). Elektronisk resurs.
3. Handledning IV
Holm Ivarsson B, (2016) Motiverande samtal i hälso-och sjukvården. Stockholm: Gothia Fortbildning AB, 112 s.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 62 s.
Sandberg H, (2014) Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet. Lund: Studentlitteratur. 368 s. Sandberg H, (2017) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 359 s
Tveiten S, (2018) Hälsopedagogik. Lund: Studentlitteratur. 256 s.
4. Psykisk hälsa och ohälsa
Allgulander C, (2019) Klinisk psykiatri. (4:e uppl) Lund, Studentlitteratur. 432 s.
Salander- Renberg E, Sunnqvist C, Westrin Å, Wærn M, Jokinen J, Runeson B, (2013) Suicidnära patienter: kliniska riktlinjer för utredning och vård. Stockholm: Svenska Psykiatriska Föreningen och Gothia Fortbildning, 91 s.
Thoresen H, Simonsen T (Red.), (2021) Illustrerad farmakologi. Lund: Studentlitteratur, 29 s
Skärsäter I, Wiklund Gustin L, (2019) Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grund nivå. (3e uppl.). Lund: Studentlitteratur, ca 600 s
5. Primärvård
Bökberg C, (Red) (2013) Omvårdnad i primärvården. Lund: Studentlitteratur. 288 s. Eklundh T, (2013) Psykiatri för primärvården. Lund: Studentlitteratur. 335 s.
Martin L, (2018) Informatik i vården. Lund: Studentlitteratur. 294 s.
6. Läkemedelsberäkning II
Björkman A-M, (2009) Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Lund: Studentlitteratur, 117 s.
Alternativt
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur. 228 s
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14). I aktuell kurs genomförs två summativa kursvärderingar under kursen, en efter halva kursen och den andra i slutet av kursen.