I delkursen ingår 256 timmars VFU fördelade på 8 veckor på somatisk vårdavdelning. Studenten leder och fördelar arbetet i vårdteamet, genom VFU och strukturerade läraktiviteter tillämpas och fördjupas förmågan till interprofessionellt samarbete. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet fördjupas och integreras med medicinsk vetenskap, arbetsledning och patientsäkerhet i delkursen. Organdonation och dialysvård belyses. Den preventiva, kurativa, stabiliserande, stödjande och palliativa omvårdnaden fördjupas och omvårdnadsprocessen tillämpas för en grupp patienter med olika komplexitet i sitt sjukdomstillstånd, svårt sjuka och döende. Även ordinerad medicinsk behandling utförs för dessa patienter. Omvårdnaden dokumenteras och utförs enligt gällande författningar och riktlinjer.
Omvårdnad: VFU somatisk vård, akutsjukvård samt hemsjukvård
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Sjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet Sjuksköterskeprogrammet
Kursinnehåll
Kursens innehåll är fördelat över 5 delkurser. Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande. Reflektion ingår som pedagogisk metod för att kunna utveckla ett empatiskt och etiskt förhållningssätt. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) genomförs där undervisning under kvällar, nätter och helger ingår (delkurs 1, 2, 3). Kärnkompetenserna; personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, säker vård och informatik samt jämställdhet och hållbarhet diskuteras kritiskt i förhållande till omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans roll. Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskaper, färdigheter och erfarenheter för att självständigt kunna utföra personcentrerad omvårdnad samt ordinerad medicinsk behandling till personer med olika sjukdomstillstånd. Studenten ska också utveckla kunskap för att självständigt kunna leda omvårdnadsarbetet, identifiera omvårdnadsbehov, planera, genomföra samt utvärdera omvårdnadsåtgärder vid sjukdom och vid förebyggande av sjukdom och ohälsa.
Bedömningsformer för hela kursen
För hela kursen och i delkurs 3 moment Examination - Hemsjukvård med fokus på palliativ vård, ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkurserna 1-2 och 4-5 ges betygen Underkänd eller Godkänd. För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs uppnåtts. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs utöver vad som angetts för betyget Godkänd även att betyget Väl godkänd erhållits i moment: Hemsjukvård med fokus på palliativ vård i delkurs 3. Specifika bedömningskriterier för samtliga examinationer presenteras i kursens studiehandledning.
Rätt till omprov
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserat på den kursplan som gällde vid registrering på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Ingen ledighet beviljas under VFU. Vid frånvaro under VFU ska klinisk adjunkt som är ansvarig för bedömningen, handledare och student komma överens om hur komplettering ska ske. För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omprovstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga i enligt men den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga i enligt men den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Kursen består av 5 delkurser:
I delkursen belyses omvårdnad vid akuta tillstånd inom pre- och hospital akutsjukvård, intensivvård, operations- och anestesisjukvård. Teoretisk introduktion till omvårdnad inom respektive specialistområde ges. I delkursen ingår VFU omfattande 32 timmar, där studenterna ska träna förmågan att observera vitala tecken, göra prioriteringar av vårdbehov prehospitalt och på sjukhus utifrån ABCDE konceptet. Vidare tränas att kommunicera i det korta mötet samt reflexion över personcentrerad vård och etiska dilemman i den utsatta situation som patient och närstående befinner sig i. Studenten ska också reflektera över sjuksköterskans roll i omvårdnadsarbetet. I katastrofmedicin belyses såväl den medicinska som den omvårdnadsinriktade handlingsberedskapen inför olika slags katastrofer. Principer för samhällets katastroforganisation ur ett nationellt och internationellt perspektiv belyses. Principer för skadediagnostik och prioritering av skadade exemplifieras liksom sjukhusens beredskap inför katastroflarm.
vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet fördjupas och integreras med medicinsk vetenskap och patientsäkerhet i delkursen. Samverkan mellan hälso- och sjukvård, socialtjänst och närstående/anhöriga betonas och utgångspunkten är vårdtagares vårdförlopp och vård som utförs i vårdtagares hem. Empatisk kommunikation och förhållningssätt samt patientinflytande och samverkan med närstående betonas där den personcentrerade vården och våld i nära relationer tydliggöras. Vidare presenteras och behandlas palliativ vård med fokus på smärtlindring utifrån ett personcentrerat perspektiv med hänsyn till fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov.
I delkursen ingår en fördjupning i grupphandledningens teori och praktik. Didaktik diskuteras samt pedagogiska aspekter betydelsefulla för handledning i omvårdnad. Fortsatt obligatorisk grupphandledning i omvårdnad enligt progressionsspåret för denna aktivitet.
Delkursen omfattar teoretiska övningar gällande beräkningar, iordningställande samt administrering av läkemedelsordinationer.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att terminerna 1-4 är godkända, och att moment 1 i OM152B är godkänt samt att moment projektplansseminarium i kurs OM153B är godkänt.
Kurslitteratur
Gemensam litteratur för delkurser 1,2,3 och 4
Studentlitteratur. 232 s.
Ekwall A, Jansson AM, (red) (2016) Omvårdnad & medicin. Lund, Studentlitteratur. 640 s. Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS). Elektronisk resurs.
Heise Löwgren, C (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. 896 s.
ICN etisk kod för sjuksköterskor. Elektronisk resurs.
Kumlien C, Rystedt (red), (2016) Omvårdnad & kirurgi. Lund, Studentlitteratur. 536 s.
Leksell J, Lepp M (red) (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (2:a upplagan). Stockholm: Liber. 354 s. Vårdhandboken. Elektronisk resurs.
Henricson M, (red.) (2017) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. (upplaga 2) Lund: Studentlitteratur. 510 s.
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber. 313 s.
Ytterligare litteratur samt vetenskapliga artiklar som fritt kan väljas i samarbete med kursansvarig lärare tillkommer.
Almerud Österberg S, Nordgren L, (2012) Akut vård ur ett patientperspektiv. Lund: Studentlitteratur. 102 s.
MacKway-Jones K, (2014) MIMMS - på svenska: Praktisk ledning av sjukvård vid en större skadehändelse. Lund: Studentlitteratur, 189 s.
Vetenskapliga artiklar omfattande omkring 20 sidor tillkommer som anges i studiehandledningen.
Ekstedt M, Flink M (red) (2019) Hemsjukvård – olika perspektiv på trygg och säker vård. Stockholm: Liber. 443 s.
Ytterligare litteratur samt vetenskapliga artiklar som fritt kan väljas i samarbete med kursansvarig lärare tillkommer.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 62 s.
Sandberg H, (2017) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 359 s.
Björkman A-M, (2009), Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Lund: Studentlitteratur. 117 s.
Alternativt
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. (1. utg.). Stockholm: Natur & kultur. 228 s.
Kurslitteratur inom delkurs
1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård
Henricson M, (red.) (2017) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. (upplaga 2) Lund: Studentlitteratur. 510 s.
Ödegård S (red) (2019) Säker vård – nya perspektiv på patientsäkerhet. Stockholm: Liber. 313 s.
Ytterligare litteratur samt vetenskapliga artiklar som fritt kan väljas i samarbete med kursansvarig lärare tillkommer.
2. Akutsjukvård inklusive katastrofmedicin
Almerud Österberg S, Nordgren L, (2012) Akut vård ur ett patientperspektiv. Lund: Studentlitteratur. 102 s.
MacKway-Jones K, (2014) MIMMS - på svenska: Praktisk ledning av sjukvård vid en större skadehändelse. Lund: Studentlitteratur, 189 s.
Vetenskapliga artiklar omfattande omkring 20 sidor tillkommer som anges i studiehandledningen.
3. Hemsjukvård inklusive palliativ vård
Ekstedt M, Flink M (red) (2019) Hemsjukvård – olika perspektiv på trygg och säker vård. Stockholm: Liber. 443 s.
Ytterligare litteratur samt vetenskapliga artiklar som fritt kan väljas i samarbete med kursansvarig lärare tillkommer.
4. Handledning VI
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 62 s.
Sandberg H, (2017) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 359 s.
5. Läkemedelsberäkning III
Björkman A-M, (2009), Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Lund: Studentlitteratur. 117 s.
Alternativt
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. (1. utg.). Stockholm: Natur & kultur. 228 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14). En skriftlig och muntlig programutvärdering genomförs under kursens sista vecka på kursen. Resultatet återkopplas till studenterna på kursens hemsida.