I kursen studeras yrkesutbildningars historia. Vidare diskuteras teoretiska perspektiv på yrkeskunnande vilka exemplifieras och gestaltas i essäskrivande. Kursen tar avstamp i studentens egna erfarenheter och yrkeskunnande. Särskild vikt läggs vid etiska dilemman som kan uppstå i relationen mellan forskning, utbildningssystem och olika yrkens praktiker.
Pedagogik: Yrkeskunnande och pedagogik
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Kursinnehåll
.
I kursen studeras och diskuteras några av pedagogikämnets centrala begrepp och frågor ur historiska och samhälleliga perspektiv, som relateras till pedagogiska praktiker, pedagogiskt arbete, yrkesutbildning, yrkesdidaktik och yrkeskunnande. Vidare behandlas den pedagogiska forskningens roll för såväl individen som samhället, dess möjligheter och begränsningar samt olika aktörers ansvar för hur den används.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Yrkeslärarexamen, 90 hp eller lärarexamen med inriktning mot yrkesämne/yrkesområde
eller annan lärarexamen och två års dokumenterad yrkeslivserfarenhet som lärare i yrkesämne
Kurslitteratur
Bergendal, Gunnar (2010). Ansvarig handling: Uppsatser om yrkeskunnande, vetenskap och bildning. Stockholm: info@ dialoger. (Valda delar i samråd med kurslärare, ca 100 s)
Bornemark, Jonna. & Svenaeus, Fredrik (red.) (2009). Vad är praktisk kunskap? Huddinge: Södertörns högskola. (Valda delar i samråd med kurslärare, ca 30 s)
Broberg, Åsa (2014). Utbildning på gränsen mellan skola och arbete. Pedagogisk förändring i svensk yrkesutbildning 1918–1971. Stockholm: Stockholms universitet. (Tillgänglig via Internet) (262 s)
Carlgren, Ingrid (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Göteborg: Daidalos (Valda delar i samråd med kurslärare, ca 100 s)
Gustafsson Lars & Mouwitz Lars (2008). Validering av vuxnas kunnande – med rättvisa i fokus. Göteborg: NCM (Tillgänglig via internet) (40 s)
Hammarén, Maria (2005) Skriva - en metod för reflektion. Stockholm: Santérus Förlag. (55 s.)
Hedman, Anders (2001). I nationens och det praktiska livets tjänst: det svenska yrkesskolesystemets tillkomst och utveckling 1918 till 1940. Umeå: Umeå universitet. (Tillgänglig via Internet) (326s)
Hjertström Lappalainen, Jonna (red.) (2015). Klassiska texter om praktisk kunskap. Huddinge: Södertörns högskola. (30 s)
Håkansson, Peter & Nilsson, Anders (2013). Yrkesutbildningens formering i Sverige 1940–1975. Lund: Nordic Academic Press. (180 s)
Josefson, Ingela (1998) Läkarens yrkeskunnande. Lund: Studentlitteratur. (100 s)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursledare.
Biesta, Gert J.J. (2011). God utbildning i mätningens tidevarv. Stockholm: Liber (148 s)
Biesta, Gert J.J. & Säfström, C. Anders (2011). Ett manifest för pedagogik. Utbildning och demokrati 20(3): 83–95. (12 s.)
Bourdieu, Pierre (2006). The Forms of Capital. In Lauder, Hugh, Brown, Phillip, Dillabough, Jo-Anne & Halsey, A.H. eds. Education, Globalization & Social Change Oxford University Press, pp. 105–118 (13 s)
Carlgren, Ingrid (2012). Kunskap för bildning? I Englund, Tomas, Forsberg, Eva & Sundberg, Daniel red. Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola. Stockholm: Liber sid. 118–139 (21 s)
Durkheim, Émile (2006). Education: Its Nature and Its Role. In Lauder, Hugh, Brown, Phillip, Dillabough, Jo-Anne & Halsey, A.H. eds. Education, Globalization & Social Change Oxford University Press, s. 76-87 (11 s)
Kroksmark, Tomas (red.) (2011). Den tidlösa pedagogiken. Lund: Studentlitteratur (675 s.) (Valda delar i samråd med kurslärare ca 350 s.)
Nilsson Sjöberg, Mattias (2018). Pedagogik som vetenskap. En inbjudan. Malmö: Gleerups (198 s.)
Härutöver kan ett urval vetenskapliga artiklar och/eller annan litteratur om max 200 antal sidor tillkomma i samråd med kurslärare.
Kurslitteratur inom delkurs
Yrkesutbildningshistoria och yrkeskunnande
Bergendal, Gunnar (2010). Ansvarig handling: Uppsatser om yrkeskunnande, vetenskap och bildning. Stockholm: info@ dialoger. (Valda delar i samråd med kurslärare, ca 100 s)
Bornemark, Jonna. & Svenaeus, Fredrik (red.) (2009). Vad är praktisk kunskap? Huddinge: Södertörns högskola. (Valda delar i samråd med kurslärare, ca 30 s)
Broberg, Åsa (2014). Utbildning på gränsen mellan skola och arbete. Pedagogisk förändring i svensk yrkesutbildning 1918–1971. Stockholm: Stockholms universitet. (Tillgänglig via Internet) (262 s)
Carlgren, Ingrid (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Göteborg: Daidalos (Valda delar i samråd med kurslärare, ca 100 s)
Gustafsson Lars & Mouwitz Lars (2008). Validering av vuxnas kunnande – med rättvisa i fokus. Göteborg: NCM (Tillgänglig via internet) (40 s)
Hammarén, Maria (2005) Skriva - en metod för reflektion. Stockholm: Santérus Förlag. (55 s.)
Hedman, Anders (2001). I nationens och det praktiska livets tjänst: det svenska yrkesskolesystemets tillkomst och utveckling 1918 till 1940. Umeå: Umeå universitet. (Tillgänglig via Internet) (326s)
Hjertström Lappalainen, Jonna (red.) (2015). Klassiska texter om praktisk kunskap. Huddinge: Södertörns högskola. (30 s)
Håkansson, Peter & Nilsson, Anders (2013). Yrkesutbildningens formering i Sverige 1940–1975. Lund: Nordic Academic Press. (180 s)
Josefson, Ingela (1998) Läkarens yrkeskunnande. Lund: Studentlitteratur. (100 s)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursledare.
Pedagogik som vetenskaplig disciplin
Biesta, Gert J.J. (2011). God utbildning i mätningens tidevarv. Stockholm: Liber (148 s)
Biesta, Gert J.J. & Säfström, C. Anders (2011). Ett manifest för pedagogik. Utbildning och demokrati 20(3): 83–95. (12 s.)
Bourdieu, Pierre (2006). The Forms of Capital. In Lauder, Hugh, Brown, Phillip, Dillabough, Jo-Anne & Halsey, A.H. eds. Education, Globalization & Social Change Oxford University Press, pp. 105–118 (13 s)
Carlgren, Ingrid (2012). Kunskap för bildning? I Englund, Tomas, Forsberg, Eva & Sundberg, Daniel red. Vad räknas som kunskap? Läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola. Stockholm: Liber sid. 118–139 (21 s)
Durkheim, Émile (2006). Education: Its Nature and Its Role. In Lauder, Hugh, Brown, Phillip, Dillabough, Jo-Anne & Halsey, A.H. eds. Education, Globalization & Social Change Oxford University Press, s. 76-87 (11 s)
Kroksmark, Tomas (red.) (2011). Den tidlösa pedagogiken. Lund: Studentlitteratur (675 s.) (Valda delar i samråd med kurslärare ca 350 s.)
Nilsson Sjöberg, Mattias (2018). Pedagogik som vetenskap. En inbjudan. Malmö: Gleerups (198 s.)
Härutöver kan ett urval vetenskapliga artiklar och/eller annan litteratur om max 200 antal sidor tillkomma i samråd med kurslärare.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).