Groth, Bente (2002). Judendomen: kultur, historia, tradition. Stockholm: Natur och kultur. (Urval 160 s.)
Gärdenfors, Peter (2010). Lusten att förstå: om lärande på människans villkor. Stockholm: Natur & kultur. (284 s.)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2014). Språkinriktad undervisning: en handbok. Ny uppl. Stockholm: Hallgren & Fallgren. (I urval ca 100 s.)
Hedin, Christer (2007). Abrahams barn: vad skiljer och förenar judendom, kristendom och islam? Stockholm: Dialogos. (273 s.)
Khemiri, Jonas Hassen (2012). Ett öga rött. Månpocket. (252 s.) - eller annat skönlitterärt verk som väljs i samråd med examinator.
Liljefors Persson, Bodil (2011). ”Abrahams barn – inkluderande undervisning utifrån kreativt samarbete och dialog.” I Löfstedt, Malin (red.) Religionsdidaktik – Mångfald, livsfrågor och etik i skolan. (s. 187-202).
Löfstedt, Malin (red.) (2011). Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur. (219 s.)
Roald, Anne-Sofie (2005). Islam: historia, tro, nytolkning. Stockholm: Natur och kultur. (Urval 160 s.)
Roos, Lena (2011). “Ansikte mot ansikte”. I Löfstedt, Malin (red.) Religionsdidaktik – Mångfald, livsfrågor och etik i skolan. (s. 203-216).
Rosenblad, Dorothea & Fanny Rosenblad. (2013). Samma rötter: Abrahams barn i tre religioner: Lärarhandledning. Fondi förlag. (192 s.)
Woodhead, Linda (2004). Christianity – A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press. (168 s.)
Stier, Jonas (2003). Identitet. Människans gåtfulla porträtt. Lund: Studentlitteratur. (159 s.)
Trost, Jan (2010). Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur. (165 s.)
Williams, Kevin, Helle Hinge and Bodil Liljefors Persson (2008). Religion and Citizenship Education in Europe. CiCe Guidelines on Citizenship Education in a Global Context 5, CiCe Thematic Network, London Metropolitan University. http://cice.londonmet.ac.uk (17 s.)
Tillkommer aktuella artiklar ca 200 s.