Centerwall, Erik (2005). Hela Livet - 50 år med sex-och samlevnadsundervisning. Skolverket, 2005. (I urval: s. 1-45, 151-163, totalt ca 60 s.)
Colnerud, Gunnel & Granström, Kjell (2015). Respekt för lärarprofessionen - om lärares yrkesspråk och yrkesetik. (4:e uppl.) Stockholm: Liber. (180 s.)
Flensner, Karin K., Larsson, Göran & Säljö, Roger (red.) (2021). Känsliga frågor, nödvändiga samtal - Att lära om och av kontroverser. Lund: Studentlitteratur. (I urval: kap. 1, 18 s.)
Franck, Olof & Löfstedt, Malin (red.) (2015). Etikdidaktik: Grundbok om etikundervisning i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. (176 s.)
Gilhus, Ingvild Sælid & Mikaelsson, Lisbeth (2003). Nya perspektiv på religion. Stockholm: Natur och kultur. (273 s.)
Gilhus, Ingvild Sælid & Thomassen, Einar (2011). Antikens religioner. Mellanösterns och Medelhavsområdets religioner. Stockholm: Norstedt. (287 s.)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (I urval: kapitel 1, 2 och 16, totalt 55 s.)
Jönsson, Anders (2017). Lärande bedömning. 4:e utg. Stockholm: Gleerups. (194 s.)
Jönsson, Rune & Liljefors Persson, Bodil (2006). Religionskunskap i årskurs 9. Educare - Vetenskapliga Skrifter, (6), (77s).
Larsson, Göran & Sorgenfrei, Simon (2019). Religion. Stockholm: Liber. (99 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur & Kultur. (I urval: kapitel 8, totalt 85 s.)
Löfstedt, Malin (red.). (2011). Religionsdidaktik – mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur. (I urval: kap. 1, 2, 3, 6 och 7, ca 100 s.)
Thurfjell, David (red.) (2016). Varför finns religion? Stockholm: Molin & Sorgenfrei. (268 s.)
Utöver detta tillkommer ca. 150 sidor artiklar och bokkapitel som tillhandahålls av lärare. Dessutom ingår utdrag ur olika källtexter, som också tillhandahålls digitalt. (ca 150 s.)