Alvstad, Erik (2010). ”Encounters Between Believers and Non-Believers in a Symbolic Universe: Religious Dialogue and Controversy on the Internet.” Nordic Journal of Religion and Society (2010), 23 (1): 71–86.
Bjurström, Erling (red.) /2005). Ungdomskultur, stil och smak. Borea Bokförlag. (Urval 230 s)
Darj, Frida & Hedvig Nathorst-Böös (2011). HBT & Heder. En intervjustudie om unga HBT-personer som lever i familjer med hedersnormer. Alma Europa & RFSL Ungdom. (191 s).
Forsberg, Margareta (2005). Brunetter och blondiner: om ungdom och sexualitet i det mångkulturella Sverige. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet. (307 s)
Hattie, John (2012). Synligt lärande för lärare. Natur & Kultur. (Urval 200 s)
Hela livet. 50 år med sex- och samlevnadsundervisningen. Myndigheten för skolutveckling. (236 s) http://www.skolverket.se/publikationer?id=2081
Hedervärt. Att arbeta med ungdomar om heder. Utgiven av Kvinnoforum 2006. (59 s). https://applications.itslearning.com/Resource/Proxy/DownloadRedirect.ashx?LearningObjectId=3534919&LearningObjectInstanceId=6264955
Flickor och pojkar i skolan - hur jämställt är det? SOU 2009:64 (Urval 100 s) http:www.regeringen.se/content/1/c6/12/94/34/1994d30d.pdf
Larsson, Göran (red.) (2003). Talande tro: ungdomar, religion och identitet. (239 s)
Lynch, Gordon (2005). Understanding Theology and Popular Culture. Malden, MA: Blackwell Pub. (236 s. I urval)
Tillkommer övrig litteratur om t.ex. sex och samlevnad i olika religioner i samråd med examinator och relaterat till val av examinationsuppgifter. (ca 500 s)