Alvstad, Erik (2010). Encounters Between Believers and Non-Believers in a Symbolic Universe: Religious Dialogue and Controversy on the Internet. Nordic Journal of Religion and Society 23, no. 1: 71–86.
Darj, Frida & Hedvig Nathorst-Böös (2011). HBT & Heder. En intervjustudie om unga HBT-personer som lever i familjer med hedersnormer. Alma Europa & RFSL Ungdom. (191 s).
Hela livet. 50 år med sex- och samlevnadsundervisningen. Myndigheten för skolutveckling. (236 s) Tillgänglig via internet.
Hedervärt. Att arbeta med ungdomar om heder. Utgiven av Kvinnoforum 2006. (59 s). Tillgänglig via internet.
Flickor och pojkar i skolan - hur jämställt är det? SOU 2009:64 (Urval 100 s) Tillgänglig via internet.
Jönsson, Anders. (2013). Lärande bedömning. Lund: Gleerups (Urval i samråd med kursledare 100 sidor)
Klassen, Chris (2014). Religion & Popular Culture: A Cultural Studies Approach. Oxford: Oxford University Press. (227 s)
Lindgren, Simon (red.) (2015). Ungdomskulturer. Malmö: Gleerups. (172 s.)
Lundahl, Christian (2014). Bedömning för lärande. Lund: Studentlitteratur. (Urval i samråd med kursledare 100 s)
Skolverket (2020 [2010]). Hedersrelaterat våld och förtryck - skolans ansvar och möjligheter. Stockholm: Skolverket. (42 s) Tillgänglig via internet.
Skolverket (2019). Sex- och samlevnadsundervisning - En Introduktion. Jämställdhet, Sexualitet och Relationer i Läroplanerna. Stockholm: Skolverket. (20 s) Tillgänglig via internet.
Wiktorin, Pierre (2011). Religion och populärkultur: från Harry Potter till Left Behind. Lund: Sekel Bokförlag. (144 s) Tillgänglig via internet.
Tillkommer övrig litteratur tex. om sex och samlevnad i olika religioner i samråd med examinator och relaterat till val av examinationsuppgifter. (ca 500 s)