Dorrough Smith, Leslie (red.) (2019). Constructing “Data” in Religious Studies: Examining the Architecture of the Academy. Sheffield: Equinox. (291 s.)
Gilhus, Ingvild Sælid & Mikaelsson, Lisbeth (2003). Nya perspektiv på religion. Stockholm: Natur och kultur. Kap 1-4 (120 s.)
Kittelmann Flensner, Karin (2015). Religious education in contemporary pluralistic Sweden. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet. (60 s.)
Kursplaner för religionskunskap för Gy och Gr (20 s.)
Läroplaner för Gy och Gr (40 s.)
McCutcheon, Russell T. (2018). “Religion” in Theory and Practice: Demystifying the Field for Bourgeoning Scholars. Sheffield: Equinox. Kap. 1-6, 8-9 (100 s.).
McCutcheon, Russell T. & Hughes, Aaron (2017). Religion in 5 Minutes. Sheffield: Equinox. Kap. 62-81. (70 s).
Osbeck, Christina (2006). Kränkningens livsförståelse: en religionsdidaktisk studie av livsförståelselärande i skolan. Diss. Karlstad: Karlstads universitet. (50 s.)
Wahlström, Ninni (2016). Läroplansteori och didaktik. (Andra upplagan). Malmö: Gleerup Utbildning AB. (190 s.)