I delkursen behandlas farmacins roll i samhället, receptariens yrkesroll samt etiska grundprinciper. Dessutom ges en introduktion till området klinisk farmaci med filosofier och arbetssätt. I kursen introduceras också patientfall som underlag för läkemedelsgenomgångar samt ett antal läkemedel och underlaget för deras utveckling baserat på nytta och säkerhet.
Farmaci: Farmaceutisk kemi och laborativt arbete inklusive introduktion
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen är en introduktion till huvudområdet farmaci, receptariens yrkesroll och farmaceutiskt laborativt arbete.
Kursen består av tre delkurser:
I delkursen behandlas olika typer av mätinstrument, som jonselektiva elektroder, spektrofotometer, centrifuger, mikroskop. Spektroskopiska mätmetoder, optik och vågrörelselära samt mikroskopets uppbyggnad och funktion diskuteras. Som exempel på separationsmetod behandlas centrifugering. Vidare behandlas kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling inom laborativ verksamhet. De laboratoriemetodiker och teorier som behandlas anknyter till moment som kvalificering och validering av instrument.
I delkursen diskuteras farmaceutiskt laborativt arbete. Vidare behandlas laboratoriemetodiker och osäkerhetsuppskattning i laborativt arbete. Dessutom diskuteras lösningsberedning, hantering och kalibrering av pipetter samt mätningar med pH-meter med tillhörande teori. Slutligen diskuteras grundläggande kemiska och fysikaliska beräkningar samt säkerhetsföreskrifter, risker, hälsoeffekter och förhållningsregler vid laboratoriearbete.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a eller Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 4 eller Matematik D
Kurslitteratur
Apotekarsocieteten. God apotekssed i Sverige (GPP). https://www.apotekarsocieteten.se/wp-content/uploads/2019/09/Svensk-GPP-God-apotekssed-för-apotek-och-sjukvårdsfarmaci-i-Sverige.pdf, (13 s.)
Cipolle B, Strand L, Morely P: Pharmaceutical Care Practice. McGraw-Hill Companies Division, Third ed 2012. (Ca 150 s.)
Eriksson T. Apotekaren, receptarien och klinisk farmaci. Rapport nr 25 20014 MedCULwww.med.lu.se/medcul. (121 s)
Kvalitetsdokument från EMA (europeiska läkemedelsmyndigheten)
Wilson K. Walker J. (2010) Principles and Techniques of Biochemistry and Molecular Biology. Cambridge: University Press 7th edition. Ca 50 s.
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer. 30 s.
Sutton,R. Rockett,B W. Swindells, P G. (2008) Chemistry for the Life Sciences (upplaga 2) CRC Press Inc. 266 s.
Trost J. Torres S. (2011) Studieteknik. Lund: Studentlitteratur. Andra upplagan.
Kompendium: Mätvärden och osäkerhetsanalys. 12 s.
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer. 50 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer. 25 s.
Kurslitteratur inom delkurs
1. Introduktion till farmaci och professionell utveckling
Apotekarsocieteten. God apotekssed i Sverige (GPP). https://www.apotekarsocieteten.se/wp-content/uploads/2019/09/Svensk-GPP-God-apotekssed-för-apotek-och-sjukvårdsfarmaci-i-Sverige.pdf, (13 s.)
Cipolle B, Strand L, Morely P: Pharmaceutical Care Practice. McGraw-Hill Companies Division, Third ed 2012. (Ca 150 s.)
Eriksson T. Apotekaren, receptarien och klinisk farmaci. Rapport nr 25 20014 MedCULwww.med.lu.se/medcul. (121 s)
Kvalitetsdokument från EMA (europeiska läkemedelsmyndigheten)
2. Kemiska och fysikaliska mätmetoder
Wilson K. Walker J. (2010) Principles and Techniques of Biochemistry and Molecular Biology. Cambridge: University Press 7th edition. Ca 50 s.
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer. 30 s.
3. Laborativt arbete
Sutton,R. Rockett,B W. Swindells, P G. (2008) Chemistry for the Life Sciences (upplaga 2) CRC Press Inc. 266 s.
Trost J. Torres S. (2011) Studieteknik. Lund: Studentlitteratur. Andra upplagan.
Kompendium: Mätvärden och osäkerhetsanalys. 12 s.
Laborationskompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer. 50 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer. 25 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).