I delkursen behandlas vetenskapsteoretiska grundbegrepp, forskningsprocessen och det vetenskapliga arbetssättet. Dessutom belyses olika forskningsmetoder, problemformuleringar och den forskningsetiska lagstiftningen. Vidare tränar studenten att söka, kritiskt granska och analysera vetenskapliga artiklar. Kunskap från delkursen i statistik och epidemiologi kopplas även till innehållet i de projektplaner som utformas.
Forskningsmetodik och statistik
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap och förståelse för tillämpning av grundläggande kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga metoder för att kunna beskriva och analysera farmaci både som praktisk verksamhet och som teoretiskt kunskapsfält relaterat till evidensbaserad medicin och farmaci. Studenten skall även kunna förstå och tillämpa statistiska metoder för bearbetning av försöksdata samt grunderna för ett vetenskapligt arbetssätt. Vidare ska studenten förstå värdet av interprofessionellt samarbete i den kliniska vardagen.
Kursen består av tre delkurser.
I delkursen behandlas grundläggande beskrivande statistik samt undersöknings- och urvalsmetoder. Dessutom belyses normalfördelning, parametriska och icke parametriska fördelningar samt hypotesprövning. Vidare behandlas konfidensintervall, korrelation och regression, noggrannhet, mätfel samt statistikprogram för datorer.
I delkursen behandlas olika aspekter på professionsutveckling genom interprofessionellt lärande och samarbete samt hur den egna professionens särart förtydligas genom interaktion med andra professioner.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs godkända kurser och delkurser omfattande minst 45 hp från studieår 1.
Kurslitteratur
Backman J, (2015) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. 223 s.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för hälsa och samhälle. Fakulteten för hälsa och samhälle. 16 s.
Sundström J, Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm: Liber. 201 s.
Ca 10 vetenskapliga artiklar omfattande totalt ca 60 s tillkommer
Bring J, Taube A, (2006). Introduktion till medicinsk statistik. Lund: Studentlitteratur. 233 s.
Sundström J, Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm: Liber. Kapitel 5. 74 s.
Eriksson T, (2014) Apotekaren, receptarien och klinisk farmaci. Lunds universitet Med Cul rapportserie. 122 s. www.lu.se/medcul.
Sökning av vetenskapliga artiklar ingår, som underlag för examinationsuppgiften. Omfattningen kan variera beroende på hur snabbt studenten finner lämpligt underlag.
Kurslitteratur inom delkurs
1. Forskningsmetodik
Backman J, (2015) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. 223 s.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för hälsa och samhälle. Fakulteten för hälsa och samhälle. 16 s.
Sundström J, Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm: Liber. 201 s.
Ca 10 vetenskapliga artiklar omfattande totalt ca 60 s tillkommer
2. Statistik och epidemiologi
Bring J, Taube A, (2006). Introduktion till medicinsk statistik. Lund: Studentlitteratur. 233 s.
Sundström J, Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm: Liber. Kapitel 5. 74 s.
3. Professionsutveckling
Eriksson T, (2014) Apotekaren, receptarien och klinisk farmaci. Lunds universitet Med Cul rapportserie. 122 s. www.lu.se/medcul.
Sökning av vetenskapliga artiklar ingår, som underlag för examinationsuppgiften. Omfattningen kan variera beroende på hur snabbt studenten finner lämpligt underlag.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).