Alvén, Fredrik och Bohlin, Senait (2021). På väg mot läraryrket. En handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen. Stockholm: Liber. (kapitel 3, 20 s)
Daniels, Peter et al. (2016). An introduction to human geography. Pearson Education: Edinburgh. (s. 79–379)
Franck, Olof et al. (2021). SO för lärare 4–6. Malmö: Gleerups. (s. 21–93, 183–232)
Holmqvist, Mona (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerup. (151 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2020). Lärande, skola, bildning. (5. uppl.) Stockholm: Natur & Kultur. (Kapitel 7 och 8, 150 s.)
Niklasson, Lars (2017). Globala utmaningar, perspektiv och lösningar. En introduktion till internationell politik och ekonomi. Malmö: Gleerups (195 s.)
Odenstad, Christina (red.) (2018). Samhällskunskap för lärare 4–9. Malmö: Gleerups (s 131–276)
Stymne, Anna Karin (2020) Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber. (272 s)
Sund, Per, och Sund, Louise (2017). Hållbar utveckling, ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan. Stockholm: Liber (247 s.)
Sundberg, Daniel (2021). Svenska läroplaner. Läroplansteori för de pedagogiska professionerna. Lund: Studentlitteratur (Kapitel 1 och 9, 90 s.)
Dessutom tillkommer litteratur, styrdokument, filmer och artiklar som publiceras på lärplattformen Canvas.