Alvén, Fredrik & Bohlin, Senait (2021). På väg mot läraryrket. En handbok för den verksamhetsförlagda utbildningen. Stockholm: Liber. Kap. 3–5. (ca 70 s.)
Andersson, Daniel & Sander, Åke (red.) (2015). Det mångreligiösa Sverige: Ett landskap i förändring. 3. uppl. Lund: Studentlitteratur. (s. 135–280)
Berggren, Lars & Greiff, Mats (2009). En svensk historia från vikingatid till nutid. Lund: Studentlitteratur. (s.191–386)
Daniels, Peter et al. (2016) An introduction to human geography. Edinburgh: Pearson Education. (s. 79–185, 281-301, 399-455)
Franck, Olof, Johansson, Anette, Lillienstam, Anna-Lena och Pettersson, Anna (2021). SO för lärare 4–6. Malmö: Gleerups. (230 s.)
Franck, Olof & Löfstedt, Malin (2015). Etikdidaktik: grundbok om etikundervisning i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur. (s 75–126)
Götlind, Anna (2018). Källor & källkritik: Hur det var att vara ung förr. Stockholm: Natur och kultur. (96 s.)
Harvey, David (1979). “Monument and Myth.” Annals of the Association of American Geographers 69 (no. 3, 1979): 362–381. Tillgänglig via internet. (19 s.)
Larsson, Olle & Marklund, Andreas (2018). Svensk historia. Lund: Historiska media. (s. 229–359)
Liljefors-Persson, Bodil (2020). ”Det mångreligiösa Malmö”, ur: Malmö stads historia, nionde delen: 1990–2020: Band 1. Redigerad av Roger Johansson. Malmö: Kira förlag, s. 201–232. (31 s.)
Niklasson, Lars (2021). Globala utmaningar, perspektiv och lösningar. En introduktion till internationell politik och ekonomi. Linköping University Electronic Press. [Elektronisk resurs] (171 s.)
Odenstad, Christina (red.) (2018). Samhällskunskap för lärare 4–9. Malmö: Gleerups. (s 131–276)
Sanderoth, Ingrid, Båth, Sten & Werner, Margit (2020). Plats, identitet, lärande. Närområden och känsla av sammanhang. Lund: Studentlitteratur. (332 s.)
Stolare, Martin & Wendel, Joakim (red.) (2018). Historiedidaktik i praktiken: För lärare 4–6. Malmö: Gleerups (s. 9–198)
Stymne, Anna Karin (2020). Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber (274 s.)
Sund, Per & Sund, Louise (2017) Hållbar utveckling: ämnesdidaktisk tematisering för grundskolan. Stockholm: Liber. (247s).
I övrigt tillkommer diverse artiklar samt litteratur om ca 400 sidor som väljs i samråd med lärare.