I delkursen behandlas specialistsjuksköterskans uppdrag inom barnhälsovården och elevhälsans medicinska insatser avseende; hälsoundersökningar, medicinska bedömningar och vaccinationsverksamhet. Delkursen omfattar barns fysiska, psykiska, sociala och kognitiva utveckling och föräldraskapets olika villkor i ett mångkulturellt perspektiv. Delkursen behandlar också promotion, prevention samt hälsofrämjande undervisning och stöd med inriktning mot barn och familjers beslutsfattande, delaktighet och rättigheter. Delkursens innehåll sätts i relation till aktuella lagar, riktlinjer, författningar och konventioner samt etiska aspekter, evidensbaserad omvårdnad och omvårdnadsprocessen.
Omvårdnad: Omvårdnad inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar
Kursinnehåll
Kursens syfte är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper i pediatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap. Detta för att självständigt kunna leda pediatrisk omvårdnad utifrån evidens och jämställdhet, med fokus på omvårdnadsprocessen inom barnhälsovård, elevhälsans medicinska insats och barnsjukvård med fokus på specialistsjuksköterskans kompetensområde.
Kursen består av två delkurser: Omvårdnad i barnhälsovård och elevhälsans medicinska insats (7.5hp) samt Omvårdnad i barnsjukvård (7.5hp). Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande. Evidensbaserad omvårdnad diskuteras kritiskt i förhållande till jämställdhet och specialistsjuksköterskans funktion och roll.
I delkursen behandlas specialistsjuksköterskans uppdrag inom barnsjukvården med inriktning mot barn och dess familjs beslutsfattande, delaktighet och rättigheter. I delkursen behandlas olika pediatriska sjukdomars patofysiologi, behandling, komplikationer och prognos. Utifrån ett omvårdnads- och medicinskt perspektiv diskuteras och behandlas komplexa vårdbehov inklusive vård i livets slut inom den pediatriska omvårdnaden. Vidare diskuteras åtgärder utifrån omvårdnadsprocessen och kärnkompetenserna för att främja fysisk, psykisk och social hälsa vid akut- och långvarig sjukdom. I delkursen ingår även träning i att kritiskt värdera vetenskap och beprövad erfarenhet inom det pediatriska omvårdnadsområdet relaterat till barn- och/ eller familjecentrerad vård, etiska aspekter, relevanta författningar, konventioner, lagar och riktlinjer.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp.
Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Kurslitteratur
Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlén J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur. (264s.)
Lundberg S, Olsson GL, (2016) Smärta och smärtbehandling hos barn och ungdomar. Lund: Studentlitteratur AB (ca 100s.).
Magnusson M, Blennow M, Hagelin E, Sundelin C. Sundelin, C (red) (2016) Barnhälsovård (upplaga 6). Stockholm: Liber AB. (294s.).
Milerad J, Lindgren C, (2017) Evidensbaserad Elevhälsa, Lund: Studentlitteratur AB. (ca 240 sidor)
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 300s.
Christofferson R, Läckgren G, Stenberg A, (red) (2015) Grottes barnkirurgi och barnurologi. Lund: Studentlitteratur AB. (ca 200s.)
Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlén J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur. (264s.)
Hallström I, Lindberg T, (red) (2023) Pediatrisk omvårdnad (upplaga 3). Stockholm: Liber AB. (ca 300s.)
Hansèus K, Jägervall M, Norman M, (red) (2020) Barnmedicin (upplaga 5). Lund: Studentlitteratur AB. (914s.)
Lundeberg S, Olsson GL, (red) (2023) Smärta och smärtbehandling hos barn och ungdomar. Lund: Studentlitteratur AB (ca 150s.)
Raadu G, (red)(senaste upplaga) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Solna: Almqvist & Wiksell. (ca 100s.)
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 300 s.
Kurslitteratur inom delkurs
1. Omvårdnad i barnhälsovård/elevhälsans medicinska insats
Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlén J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur. (264s.)
Lundberg S, Olsson GL, (2016) Smärta och smärtbehandling hos barn och ungdomar. Lund: Studentlitteratur AB (ca 100s.).
Magnusson M, Blennow M, Hagelin E, Sundelin C. Sundelin, C (red) (2016) Barnhälsovård (upplaga 6). Stockholm: Liber AB. (294s.).
Milerad J, Lindgren C, (2017) Evidensbaserad Elevhälsa, Lund: Studentlitteratur AB. (ca 240 sidor)
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 300s.
2. Omvårdnad i barnsjukvård
Christofferson R, Läckgren G, Stenberg A, (red) (2015) Grottes barnkirurgi och barnurologi. Lund: Studentlitteratur AB. (ca 200s.)
Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlén J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur. (264s.)
Hallström I, Lindberg T, (red) (2023) Pediatrisk omvårdnad (upplaga 3). Stockholm: Liber AB. (ca 300s.)
Hansèus K, Jägervall M, Norman M, (red) (2020) Barnmedicin (upplaga 5). Lund: Studentlitteratur AB. (914s.)
Lundeberg S, Olsson GL, (red) (2023) Smärta och smärtbehandling hos barn och ungdomar. Lund: Studentlitteratur AB (ca 150s.)
Raadu G, (red)(senaste upplaga) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Solna: Almqvist & Wiksell. (ca 100s.)
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 300 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna.(HF 1:14).