I delkursen behandlas teorier och modeller för ledarskap, organisationer samt patientsäkerhet som syftar till att stödja specialistsjuksköterskans ledarskap utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Lagar, styrdokument och riktlinjer samt forskning som är relevanta för sjuksköterskans ledarskap diskuteras.
Omvårdnad: Ledarskap i teori och praktik – inriktning barn och ungdomar
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar
Kursinnehåll
Syfte med kursen är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om ledarskap och organisationer, för att självständigt kunna leda arbetet i ett interprofessionellt team inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar. Dessa kunskaper reflekteras utifrån ett jämställdhets- och globalt perspektiv. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla fördjupade k
Kursen består av 2 delkurser:
I delkurs 2 behandlas hälsofrämjande interventioner samt undervisning för barn och ungdomar i förskolan eller skolan med avseende för praktisk tillämpning innefattande hälsofrämjande undervisning utifrån ett jämställdhets- och globalt perspektiv.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp.
Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Kurslitteratur
Edberg A-K, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund; Studentlitteratur. 600 s.
Lundin K, Sandström B, (2020) Ledarskap inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 240 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 200 s.
Lundin K, Sandström B, (2020) Ledarskap inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 240 s.
Milerad J, Lindgren C, (2017) Evidensbaserad Elevhälsa, Lund: Studentlitteratur AB. ca 240 s.
Rosengren K, (2013) Vårdledarskap: att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 320 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 s.
Kurslitteratur inom delkurs
1. Ledarskap i teori och praktik
Edberg A-K, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund; Studentlitteratur. 600 s.
Lundin K, Sandström B, (2020) Ledarskap inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 240 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 200 s.
2. Hälsofrämjande intervention för barn och ungdomar
Lundin K, Sandström B, (2020) Ledarskap inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 240 s.
Milerad J, Lindgren C, (2017) Evidensbaserad Elevhälsa, Lund: Studentlitteratur AB. ca 240 s.
Rosengren K, (2013) Vårdledarskap: att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 320 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).