Delkursen innehåller en introduktion till socialt arbete som verksamhets- och utbildningsområde samt dess idémässiga utgångspunkter. Socialt arbete diskuteras i ett historiskt, nationellt och internationellt perspektiv. I delkursen behandlas centrala frågeställningar för utveckling av yrkesrollen, som relationen till klienter och nödvändigheten av ett yrkesetiskt förhållningssätt.
Socialt arbete som teoretiskt och praktiskt fält
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen består av 4 delkuser:
I delkursen behandlas olika teoretiska perspektiv relevanta för det sociala arbetets praktik. Uppkomst och förekomst av social utsatthet diskuteras utifrån dessa perspektiv. Fokus i delkursen är social utsatthet och socialt arbete utifrån forsknings- och verksamhetsområdena migration; barn, ungdom och familj; åldrande; funktionshinder/funktionsnedsättningar; och missbruk.
Delkursen handlar om studier av sociala förhållanden i ett lokalt perspektiv. Kunskap om människors livsvillkor och tillgång till sociala insatser studeras i en lokal miljö. Kursen innehåller även en introduktion till vetenskapsteori och samhällsvetenskaplig metod, utifrån såväl en kvalitativ som en kvantitativ ansats.
Delkursen innehåller samtal och personliga reflektioner över hur studenterna ser på sig själva och hur de ser på viktiga relationer som har haft betydelse för utbildningsvalet. Vikt läggs vid att deltagarna i grupperna lär känna varandra, för att få insikt om betydelsen av lagarbete. Studenterna beskriver och reflekterar såväl skriftligt som muntligt över händelser och situationer som kan bli en tillgång i den kommande yrkesrollen.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + särskild behörighet (Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Svenska (3) och engelska (6) ). Avslutad utländsk högskoleutbildning i socialt arbete eller, i de fall där examen i socialt arbete/social work inte kan erhållas, motsvarande utbildning med inriktning beteende- eller samhällsvetenskap.
Kurslitteratur
Meeuwisse A, Swärd H, (2013) Perspektiv på sociala problem. Stockholm: Natur & Kultur. (70 s.)
Meeuwisse A, Swärd H, Sunesson S, Knutagård M, red. (2016) Socialt arbete: En grundbok (3:e upplagan). Stockholm: Natur och Kultur. (307 s.)
Svensson, K, Johnsson E, Laanements L, (2008) Handlingsutrymme. Stockholm: Natur och Kultur. (160 s.)
Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor.
Björngren Cuadra C, Lalander P, Righard E, (2013) Socialt arbete i Malmö. Perspektiv och utmaningar. Socialvetenskaplig tidskrift, 1: 4-12. (9 s.)
Börjesson B, Börjesson M, (2015) Förstå socialt arbete (3:e upplagan). Stockholm: Liber. (345 s.)
Herz M, (2016) Levande socialt arbete. Vardagsliv, sörjbarhet och sociala orättvisor. Stockholm: Liber. (184 s.)
Lalander P, Svensson B, (2014) Perspektiv på social utsatthet. Lund: Studentlitteratur. (280 s.)
Mattsson T, (2015) Intersektionalitet i socialt arbete. Teori, reflektion och praxis (2:a upplagan). Malmö Gleerups utbildning. (204 s.)
Meeuwisse A, Swärd H, (2013) Perspektiv på sociala problem. Stockholm: Natur & Kultur. (70 s.)
Meeuwisse A, Swärd H, Sunesson S, Knutagård M, red. (2016) Socialt arbete: En grundbok (3:e upplagan). Stockholm: Natur och Kultur. (39 s.)
Morén S, (2015) Undran inför socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. (151 s.)
Öberg P, (2013) Livslopp i förändring. I: Andersson L, (red.) Socialgerontologi (2:a upplagan). Lund: Studentlitteratur. (19 s.)
Tillkommer artiklar om ca 400 sidor.
Birkler J, (2012) Vetenskapsteori: en grundbok. Stockholm: Liber. (160s.)
Larsen A-K, (2018) Metod helt enkelt: en introduktion till samhällsvetenskaplig metod. 2 uppl. Lund: Gleerups. (180 s.)
Listerborn (red.) (2014) Strategier för att ena en delad stad – samordnad stadsutveckling i Malmö. Malmö Högskola, Institutionen för urbana studier (136 s.)
Magnusson L, red. (2008) Den delade staden: segregation och etnicitet i stadsbygden. Umeå: Boréa. Kap 1-6 (187 s.)
Meeuwisse A, Swärd H, Sunesson S, Knutagård M, red. (2016) Socialt arbete: En grundbok (3:e upplagan). Stockholm: Natur och Kultur. (16 s.)
Sixtensson, Johanna (2018) Härifrån till framtiden. Om gränslinjer, aktörskap och motstånd i tjejers vardagsliv. Avhandling, Fakulteten för hälsa och samhälle, Malmö Universitet (190 s.)
Thurén T, (2013) Källkritik. Stockholm: Liber. (108 s.)
Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor.
Bie K, (2009) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning. 96 s.
Kurslitteratur inom delkurs
Introduktion till socialt arbete som profession
Meeuwisse A, Swärd H, (2013) Perspektiv på sociala problem. Stockholm: Natur & Kultur. (70 s.)
Meeuwisse A, Swärd H, Sunesson S, Knutagård M, red. (2016) Socialt arbete: En grundbok (3:e upplagan). Stockholm: Natur och Kultur. (307 s.)
Svensson, K, Johnsson E, Laanements L, (2008) Handlingsutrymme. Stockholm: Natur och Kultur. (160 s.)
Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor.
Socialt arbete och social utsatthet
Björngren Cuadra C, Lalander P, Righard E, (2013) Socialt arbete i Malmö. Perspektiv och utmaningar. Socialvetenskaplig tidskrift, 1: 4-12. (9 s.)
Börjesson B, Börjesson M, (2015) Förstå socialt arbete (3:e upplagan). Stockholm: Liber. (345 s.)
Herz M, (2016) Levande socialt arbete. Vardagsliv, sörjbarhet och sociala orättvisor. Stockholm: Liber. (184 s.)
Lalander P, Svensson B, (2014) Perspektiv på social utsatthet. Lund: Studentlitteratur. (280 s.)
Mattsson T, (2015) Intersektionalitet i socialt arbete. Teori, reflektion och praxis (2:a upplagan). Malmö Gleerups utbildning. (204 s.)
Meeuwisse A, Swärd H, (2013) Perspektiv på sociala problem. Stockholm: Natur & Kultur. (70 s.)
Meeuwisse A, Swärd H, Sunesson S, Knutagård M, red. (2016) Socialt arbete: En grundbok (3:e upplagan). Stockholm: Natur och Kultur. (39 s.)
Morén S, (2015) Undran inför socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. (151 s.)
Öberg P, (2013) Livslopp i förändring. I: Andersson L, (red.) Socialgerontologi (2:a upplagan). Lund: Studentlitteratur. (19 s.)
Tillkommer artiklar om ca 400 sidor.
Studier av sociala förhållanden i ett lokalt perspektiv
Birkler J, (2012) Vetenskapsteori: en grundbok. Stockholm: Liber. (160s.)
Larsen A-K, (2018) Metod helt enkelt: en introduktion till samhällsvetenskaplig metod. 2 uppl. Lund: Gleerups. (180 s.)
Listerborn (red.) (2014) Strategier för att ena en delad stad – samordnad stadsutveckling i Malmö. Malmö Högskola, Institutionen för urbana studier (136 s.)
Magnusson L, red. (2008) Den delade staden: segregation och etnicitet i stadsbygden. Umeå: Boréa. Kap 1-6 (187 s.)
Meeuwisse A, Swärd H, Sunesson S, Knutagård M, red. (2016) Socialt arbete: En grundbok (3:e upplagan). Stockholm: Natur och Kultur. (16 s.)
Sixtensson, Johanna (2018) Härifrån till framtiden. Om gränslinjer, aktörskap och motstånd i tjejers vardagsliv. Avhandling, Fakulteten för hälsa och samhälle, Malmö Universitet (190 s.)
Thurén T, (2013) Källkritik. Stockholm: Liber. (108 s.)
Tillkommer vetenskapliga artiklar om ca 100 sidor.
Personlig och professionell utveckling I
Bie K, (2009) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning. 96 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter varje delkurs slutförande samt att resultatet av kursvärderingen återkopplas till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på särskild plats, även för de studenter som påbörjar delkursen vid nästkommande kurstillfälle.