Första delkursen behandlar teorier om social utsatthet och den forskning som beskriver gruppers sociala situation och levnadsvillkor i förhållande till samhälleliga och andra strukturella förutsättningar, samt rättigheter. Kursen har ett fokus på socionomprofessionen specifikt områden som rör åldrande, funktionsnedsättning-ar/funktionshinder, missbruks- och beroendeproblematik samt barn, unga och familj, och de arbetssätt, metoder och samverkan som finns inom dessa områden. Kursen behandlar också ekonomisk utsatthet och ekonomiskt bistånd, samt migration och etnicitet. Utöver detta tas frågor om makt och våld upp, specifikt relaterat till våld i nära relationer.
Socialt arbete: Profession, praktik och perspektiv
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursens övergripande syfte är att utveckla studenternas kunskaper om social utsatthet och socialt arbete utifrån specifika forsknings- och verksamhetsområden så som migration, barn, ungdom och familj, åldrande, funktionsnedsättningar/funktionshinder samt missbruk. I detta ingår att studenten utvecklar sin förmåga till att formulera problemställningar med relevans för socialt arbete, samt att relatera desamma till befintlig kunskapsproduktion. Kursen syftar därmed även till att underbygga och utveckla studenternas förmåga till självständig kunskapsutveckling. Som en del i denna kunskapsutveckling ingår att integrera det sociala arbetets praxis med teorier och dess vetenskapliga förankring inom de specifika och för kursen aktuella forsknings- och verksamhetsområden. I detta ingår även att praktiskt träna förmågan att hålla professionella samtal, samt att reflektera över den professionella rollens betydelse.
Kursen består av tre delkurser.
I delkursen behandlas problemformulering, syfte och frågeställningar samt val av metod och empiriskt material i vetenskapliga studier. Vidare innehåller kursen ett moment med litteratursökning, då fokus i kursen ligger på att relatera problem- och frågeställning till aktuellt kunskapsläge. Studenten genomför i grupp en vetenskaplig studie innehållande dessa moment. Fördjupningsarbetet presenteras muntligt vid ett avslutande seminarium. Vid seminariet verkar studenten, tillsammans med sin grupp, även som kommentator på annat fördjupningsarbete.
I delkursen presenteras relevanta begrepp och perspektiv på det professionella sam-talet i socialt arbete. Dessa begrepp och perspektiv fördjupas och relateras till konkret övning i samtal. Studenten tränas att tillämpa samtalsformer relevanta för professionellt socialt arbete, genomföra samtal och reflektera över processer i olika förhållningssätt samt den professionella rollens betydelse, bland annat i relation till myndighetsutövning.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Godkända kurser motsvarande minst 30 högskolepoäng från termin 1 och 2 i programmet.
Kurslitteratur
Andersen Øyen S, Solheim B, (2015) Akademiskt skrivande. Malmö: Gleerups. 148 s.
Andersson G, Höjer I, Sallnäs M, Sjöblom Y, (Red.) (2019) När samhället träder in. Lund: Studentlitteratur. 50 s.
Baianstvu R I (2018) Kommunikation och makt i kulturellt komplexa relationer inom socialtjänsten. I: Bruhn A, Källström Å. Relationer i socialt arbete. – i gränslandet mellan profession och person. Solna: Liber. 15 sidor: 78-92.
Beesley P, Watts M, Harrison M, (2017) Developing your communication skills in so-cial work. London: Sage Publishing Comp. Kapitel 8, Barriers in effective communication, 14 sidor: 104-118
Boregren M, (2022) Encountering Young People by Applying the Art of Empathy in a Social Work Context. Kapitel i: Bielecka E, (red.) Youth Participation and Solidarity – Handbook for Students and Teachers of Social Professions. Torun: Wydawnictwo Adam Marszalek.9 sidor:129 -137
Bullington J, (2018) Samtalskonst i vården: samtalsträning för sjuksköterskor på fenomenologisk grund. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 2, 10 sidor: 39-49.
Dahlkild-Öhman G, (2015) Utredningssamtal med våldsutsatta barn. Kapitel i: Eriksson M, Källström Å, Näsman E, (red) Barns röster om våld: Att lyssna, tolka och förstå. Malmö: Gleerups. 18 sidor: 79 - 96.
Dahlstedt M, Lalander P, (red.) (2018) Manifest: för ett socialt arbete i tiden. Lund: Studentlitteratur. 200 s.
Dunk-West P, (2016) Att bli socialarbetare. Lund: Studentlitteratur. 18 s.
Eriksson M, Källström Cater Å, Näsman E, (red) (2015) Barns röster om våld – att tolka, lyssna och förstå. Malmö: Gleerups. 16 s.
Herlofson J, (2014) MiniPsykiatri. Stockholm: Natur och Kultur. valda delar ca 50 s.
Hilte, M, (red.) (2022) Professionella möten och samtal i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. 255 sidor.
Ineland J, Molin M, Sauer L, (2019) Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd. Malmö: Gleerups utbildning. 102 s.
Johnson B, Richert T, Svensson B, (2017) Alkohol- och narkotikaproblem. Lund: Studentlitteratur. 160 s.
Magnússon F, (red.) (2018) Äldreomsorg och åldrande: Från anhörigskap till krisberedskap. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Montesino N, Righard E, (red.) (2015) Socialt arbete och migration. Malmö: Gleerup. 132 s.
Olson H, (2018) En mer personlig bok om förändringsarbete. Så här tänkte jag och gör jag – tror jag. Riga: Vulkan förlag. 12 sidor: 36 - 47.
Dessutom ingår vetenskapliga artiklar om cirka 400 s. Dessa görs tillgängliga för nedladdning.
Kurslitteratur inom delkurs
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Malmö Dagtid 100%
Kontakt
-
Gd
Germana di Lorenzo - Studieadministratör
Studieadministratör
germana.di-lorenzo@mau.se
040-665 74 62
-
ME
Marie Engström Henriksson - Universitetslektor
Kursansvarig - Delkurs 2
marie.engstrom_henriksson@mau.se
040-665 79 55
-
JI
Johanna Ivarsson - Universitetsadjunkt
Kursansvarig - Delkurs 3
johanna.ivarsson@mau.se
040-665 70 22
-
IR
Ida Runge - Universitetsadjunkt
Kursansvarig - Delkurs 1
ida.runge@mau.se
040-665 77 64