Under delkursen tränar studenten att omsätta teoretiska kunskaper i praktiskt socialt arbete. Viktiga moment består av att observera och pröva ett professionellt bemötande i arbetet med människor i utsatta situationer. Med stöd av handledaren planerar och genomför studenten sociala interventioner samt andra för det sociala arbetet relevanta arbetsuppgifter. Under delkursen studeras också det sociala arbetets organisatoriska kontext. Fortlöpande diskuteras etiska dilemman med frågeställningar som berör relationen mellan socialt arbete och samhällets maktstrukturer.
Socialt arbete: Verksamhetsförlagd utbildning
Om kursen
Denna kurs ges som del av program:
Kompletterande utbildning för personer med avslutad utländsk högskoleutbildning i socialt arbete
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar de grundläggande kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som det professionella arbetet kräver. Terminen består av tre delkurser som kan förläggas på annan ort än utbildningsorten.
Under delkurs 1, 2 och 3 genomför studenten den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) i en verksamhet som bedriver socialt arbete. Kursen bedrivs på heltid, 40 timmar i veckan under 20 veckor. Studenten handleds i verksamheten 32 timmar i veckan och 8 timmar ägnas egna studier. Handledaren utses i verksamheten och examinator för delkurserna är en vid institutionen anställd lärare. Samtliga placeringar godkänns av en vid institutionen anställd VFU koordinator.
Bedömningsformer för hela kursen
Examination
För att bli godkänd på delkurserna krävs närvaro i verksamheten omfattande 32 timmar i veckan, aktivt deltagande på kursens obligatoriska reflektionsseminarium, samt att de skriftliga uppgifterna är godkända. Dessutom krävs att handledare vid den verksamhetsförlagda utbildningen intygar genom ett skriftligt betygsunderlag att kursens verksamhetsförlagda moment fullgjorts enligt kriterierna för betyget godkänd. För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt på alla tre delkurserna.
Frånvaro
Ingen ledighet beviljas under kursen. Vid frånvaro som totalt överstiger 5 arbetsdagar under terminen ska VFU-läraren, handledaren och studenten komma överens om hur komplettering ska ske. Frånvaro under andra obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator.
Avbrott i den verksamhetsförlagda utbildningen
Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten avbryter den verksamhetsförlagda utbildningen, utan medgivande av examinatorn, leder avbrottet till att kursen underkänns. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan studenten antingen erbjudas en möjlighet till komplettering eller bli underkänd. Det avgörs efter examinatorns bedömning i det individuella fallet. Grund för beslutet är bedömningsunderlag från handledaren och VFU-läraren samt samtal med studenten. Vid avbrott av de verksamhetsförlagda studierna kan inte ny VFU-plats garanteras samma termin. Eventuell komplettering genomförs när VFU-plats finns tillgänglig. Studenten har rätt till ytterligare ett examinationstillfälle. Institutionen är ansvarig för att i samband med avbrottet göra en uppföljning och en planering av fortsatta studier. Beslut om, hur och i vilken omfattning den verksamhetsförlagda utbildningen ska kompletteras görs individuellt och fattas av examinatorn.
Om en student uppvisar grov oskicklighet eller annat olämpligt beteende kan examinator, efter samråd med handledare och biträdande prefekt, besluta att underkänna och avlägsna studenten i förtid från VFU-placeringen. I de fall detta inträffar upprättas en individuell plan för prövning av nödvändiga kunskaper och färdigheter för genomförande av VFU. Studenten har rätt att, erbjudas ytterligare ett kurstillfälle enligt denna plan.
Kursen består av tre delkurser:
Under delkursen omsätter studenten självständigt sina teoretiska och praktiska kunskaper i socialt arbete. Studenten planerar, genomför och utvärderar egna sociala interventioner. Fortlöpande utforskas etiska dilemman samt frågeställningar som berör relationen mellan den professionella rollen, egna förutsättningar och det sociala arbetet.
Fortlöpande under hela terminen utvecklas studentens personliga och professionella utveckling genom att studenten handleds och vägleds i enskilda samtal med handledare. Studenten reflekterar också tillsammans med andra studenter under ledning av lärare.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Godkända kurser motsvarande minst 75 högskolepoäng från termin 1-3 (SC111K, SC131K och SC141K) i kompletteringsutbildningen. Dessa ska inkludera termin 2 (SC131K) om 30 hp.
Kurslitteratur
Bie K, (2021) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning (128 s.)
Dunk-West P, (2013) Att bli socialarbetare. Lund: Studentlitteratur. (230 s.)
Cajvert L, (2020) VFU i praktiken. Lund: Studentlitteratur (236 s.)
Ämnesspecifik valbar litteratur med koppling till målgrupp och temaområde inom den verksamhetsförlagda utbildningen. Väljs i samråd med handledaren.
Bie K, (2021 ) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning (128 s.)
Dunk-West P, (2013) Att bli socialarbetare. Lund: studentlitteratur. (230 s.)
Etik i socialt arbete – Etisk kod för socialarbetare. (2018-02-16)
Cajvert L, (2020) VFU i praktiken. Lund: Studentlitteratur (236 s.)
Socialstyrelsen, (2001) Utan fast punkt – om förvaltning, kunskap, språk och etik i socialt arbete, Stockholm: Socialstyrelsen (168 s.)
Vetenskapliga artiklar eller motsvarande tillkommer ca 50 s.
Bie K, (2021) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning (128 s.)
Dunk-West P, (2013) Att bli socialarbetare. Lund: studentlitteratur. (230 s.)
Cajvert L, (2020) VFU i praktiken. Lund: Studentlitteratur (236 s.)
Kurslitteratur inom delkurs
1. Verksamhetsförlagd utbildning I
Bie K, (2021) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning (128 s.)
Dunk-West P, (2013) Att bli socialarbetare. Lund: Studentlitteratur. (230 s.)
Cajvert L, (2020) VFU i praktiken. Lund: Studentlitteratur (236 s.)
Ämnesspecifik valbar litteratur med koppling till målgrupp och temaområde inom den verksamhetsförlagda utbildningen. Väljs i samråd med handledaren.
2. Verksamhetsförlagd utbildning II
Bie K, (2021 ) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning (128 s.)
Dunk-West P, (2013) Att bli socialarbetare. Lund: studentlitteratur. (230 s.)
Etik i socialt arbete – Etisk kod för socialarbetare. (2018-02-16)
Cajvert L, (2020) VFU i praktiken. Lund: Studentlitteratur (236 s.)
Socialstyrelsen, (2001) Utan fast punkt – om förvaltning, kunskap, språk och etik i socialt arbete, Stockholm: Socialstyrelsen (168 s.)
Vetenskapliga artiklar eller motsvarande tillkommer ca 50 s.
3. Personlig och professionell utveckling
Bie K, (2021) Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups Utbildning (128 s.)
Dunk-West P, (2013) Att bli socialarbetare. Lund: studentlitteratur. (230 s.)
Cajvert L, (2020) VFU i praktiken. Lund: Studentlitteratur (236 s.)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).