Adelmann, Kent (2009). Konsten att lyssna. Didaktiskt lyssnande i skola och utbildning. Lund: Studentlitteratur (kap. 1-2 & 5-6, 53 s.)
Dysthe, Olga (1996). Det flerstämmiga klassrummet. Att skriva och samtala för att lära. Lund: Studentlitteratur (249 s.).
Edvardsson,Jenny, Godhe, Anna-Lena & Magnusson, Petra (2018), Digitalisering, literacy och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur (s. 11-29)
Fraurud, Kari & Bijvoet, Ellen (2013). Rinkebysvenska och andra konstruktioner av språklig variation i dagens flerspråkiga Sverige. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.). Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur ( 27 s.)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1, 2, 3 och 16. (77 s.)
Hellspong, Lennart (2004). Konsten att tala: handbok i praktisk retorik. Lund: Studentlitteratur (kap. 5-10, 100 s.)
Hoel, Torlaug Løkensgard (2001). Skriva och samtala. Lärande i responsgrupper. Lund: Studentlitteratur (240 s.)
Jonsson, Rickard (2013). Inget tjafs och inget bråk – om skötsam svenskhet och ordningsstörande förortsslang. I: Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.). Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur (17 s.)
Larsson, Staffan (2013). Vuxendidaktik: fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. 1. utg. Stockholm: Natur & Kultur (243 s.)
Lightbown, Patsy. M. & Spada, Nina. (2013). How languages are learned. Oxford: Oxford univ. press. (kap. 1-2, 69 s.)
Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2016). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. 6. uppl. Umeå: Fundo (93 s.)
Lundin, Katarina (2017). Tala om språk. Lund: Studentlitteratur (kap. 1-2, 55 s.)
Malmgren, Lars-Göran (1996). Svenskundervisning i grundskolan. Lund: Studentlitteratur ( kap. 3, 4 och 9, 53 s.)
Olsson Jers, Cecilia (2012). Klassrummet som muntlig arena – att tala fram sin trovärdighet. Stockholm: Liber (kap. 3, 4 och 7, 63 s.)
Strömquist, Siv (2010). Skrivboken. Skrivprocessen, skrivråd och skrivstrategier. Malmö: Gleerups (260 s.)
Thavenius, Jan (red.) (1999). Svenskämnets historia. Lund: Studentlitteratur (kap 3-4, 83 s.)
Kursplaner och ämnesplaner i svenska och svenska som andraspråk. Skolverket (www.skolverket.se)
Skönlitteratur (ca 400 s.). Väljs i samråd med kursledaren. Därtill tillkommer artiklar, ca 100 s.