Alatalo, Tarja (red.) (2019). Läsundervisningens grunder. Andra upplagan Malmö: Gleerup. (ca 100 sidor, i samråd med kursledaren)
Bergöö, Kerstin & Jönsson, Karin. (2012). Glädjen i att förstå. Språk- och textarbete med barn. Lund: Studentlitteratur (148 s).
Dysthe, Olga. (1996). The multivoiced classroom: Interactions of writing and classroom discourse. Written communication, 13(3), 385-425.
Eriksson, Jessica; Grönvall Fransson; Camilla & Johansson, Annelie. (2017). Kreativ grammatikundervisning: från förskoleklass till åk 6. Andra upplagan. Ingarö: Columbus förlag (s. 78 – 89; 124 - 180).
Forsling, Karin & Tjernberg, Catharina (red.) (2020). Skrivundervisningens grunder. Malmö: Gleerups (ca 150 s i samråd med kursledare).
Gibbons, Pauline. (2016). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 4:e uppdaterad uppl. Uppsala: Hallgren & Fallgren (275 s).
Hedemark, Åse & Karlsson, Maria (red.) (2017). Unga läser: läsning, normer och demokrati. Möklinta: Gidlunds förlag (ca 150 s i samråd med lärare).
Jönsson, Anders. (2020). Lärande bedömning. 6:e upplagan. Malmö: Gleerups Utbildning (ca 100 s i samråd med kursledare).
Jönsson, Karin (red.). (2016). Bygga broar och öppna dörrar. [reviderad upplaga] Stockholm: Liber (ca 60 s i samråd med kursledare).
Liberg, Caroline & Smidt, Jon. (2019). Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber. (ca 50s i samråd med kursledare).
Liberg, Caroline. (2001). Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar. I: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande (s. 108–128).
Lundin, Katarina. (2019). Språkets byggstenar grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur AB (kapitel 1-2).
Lundgren, Ulf P.; Säljö, Roger & Liberg, Caroline. (2020). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. [Femte utgåvan] Stockholm: Natur och Kultur (ca 100 sidor, i samråd med kursledaren).
Myndigheten för skolutveckling (2007). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (120 s).
Schiefauer, Jessica (2011). Pojkarna. Stockholm: Bonnier Carlsen (185 s).
Skolinspektionen. (2016). Läs- och skrivundervisningen inom ämnena svenska/svenska som andraspråk i årskurserna 4–6. Stockholm: Skolinspektionen (17 s).
Skolverket (2022). Förskoleklassen – ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del (tillgänglig via internet) (32 s).
Svensson, Gudrun; Svensson, Jenny; Strazer, Boglárka & Wedin, Åsa. (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket (162 s.).
I övrigt ingår litteratur om ca 800 sidor som väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella uppsatser och vetenskapliga artiklar samt skönlitteratur, ca 300 s, tillkommer.