Andersson, Lars Gustaf; Persson, Magnus & Thavenius, Jan. (1999). Skolan och de kulturella förändringarna. Lund: Studentlitteratur (s. 11–41; 81–115).
Bergöö, Kerstin & Jönsson, Karin. (2012). Glädjen i att förstå. Språk- och textarbete med barn. Lund: Studentlitteratur (148 s).
Dysthe, Olga. (1996). The multivoiced classroom: Interactions of writing and classroom discourse. Written communication, 13(3), 385-425.
Eriksson, Jessica; Grönvall Fransson; Camilla & Johansson, Annelie. (2017). Kreativ grammatikundervisning: från förskoleklass till åk 6. Andra upplagan. Ingarö: Columbus förlag (s. 78 – 89; 124 - 180).
Fast, Carina. (2007). Sju barn lär sig läsa och skriva: familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola. Diss. Uppsala: Uppsala universitet (237 s).
Gibbons, Pauline. (2016). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 4:e uppdaterad uppl. Uppsala: Hallgren & Fallgren (275 s).
Godhe, Anna-Lena & Sofkova Hashemi, Sylvana (red.). (2019). Digital kompetens för lärare. Första upplagan Malmö: Gleerups (s. 99 – 150).
Gunnarsson Contassot, Maria. (2003). Kartan och terrängen. I: Myndigheten för skolutveckling, Det leksamma allvaret: fyra språkutvecklande miljöer. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (21 s).
Jennfors, Elisabeth & Jönsson, Karin. (2010). Tidiga möten med skrift. I: Bim Riddersporre & Sven Persson (red.) Utbildningsvetenskap för förskolan. Stockholm: Natur och Kultur (10 s).
Jönsson, Anders. (2020). Lärande bedömning. 6:e upplagan. Malmö: Gleerups Utbildning (249 s).
Jönsson, Karin (red.). (2016). Bygga broar och öppna dörrar. [reviderad upplaga] Stockholm: Liber (217 s).
Jönsson, Karin & Jennfors, Elisabeth. (2011) Svenskämnet och innehållsfrågan. I: Persson, Sven & Riddersporre, Bim (2011) Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år. Stockholm: Natur & Kultur (19 s).
Korneliussen, Nivaq. (2018). Homo Sapienne. Stockholm: Leopard (152 s).
Kåreland, Lena. (2005). Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. Stockholm: Natur och Kultur (s. 25–152).
Liberg, Caroline & Smidt, Jon. (2019). Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber. (s. 31–74; 89–130; 143–158; 185–200).
Liberg, Caroline. (2001). Läromedelstexter i ett andraspråksperspektiv - möjligheter och begränsningar. I: Symposium 2000: ett andraspråksperspektiv på lärande (s. 108–128).
Lindstedt, Ingerd. (2013). Textens hantverk: om retorik och skrivande. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur (s. 31–38; 45–106; 119 – 126; 135 – 138).
Lundin, Katarina. (2019). Språkets byggstenar grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur AB (150 s).
Lundgren, Ulf P.; Säljö, Roger & Liberg, Caroline. (2020). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. [Femte utgåvan] Stockholm: Natur och Kultur (ca 100 sidor, i samråd med kursledaren).
Myndigheten för skolutveckling (2007). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling (120 s).
Skolverket. (2016). Nya språket lyfter, ett bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans åk 1-6. Stockholm: Skolverket (124 s).
Skolinspektionen. (2010). Läsprocessen i svenska och naturorienterande ämnen, årskurs 4-6. Stockholm: Skolinspektionen (ca 35 s).
Skolinspektionen. (2016). Läs- och skrivundervisningen inom ämnena svenska/svenska som andraspråk i årskurserna 4–6. Stockholm: Skolinspektionen (17 s).
Skolverket. (2000). Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen. Stockholm: Skolverket (ca 35 s).
Skolverket. (2011a). Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket (44 s).
Skolverket (2011b). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (reviderad 2020). Stockholm: Skolverket (304 s).
Skolverket. (2014). Förskoleklassen: uppdrag, innehåll och kvalitet. Stockholm: Skolverket (65 s).
Skolverket. (2017). PIRLS 2016. Stockholm: Skolverket (74 s.).
Skolverket. (2019). Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling. Svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1–3. Stockholm: Skolverket (9 s.).
Svensson, Gudrun; Svensson, Jenny; Strazer, Boglárka & Wedin, Åsa. (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket (162 s.).
Sveriges Utbildningsradio (2014). Språkutvecklande arbete. Tillgänglig via internet.
I övrigt ingår litteratur om ca 800 sidor som väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella uppsatser och vetenskapliga artiklar samt skönlitteratur, ca 300 s, tillkommer.